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Volumen XXI, número 73-74,
primavera-otoño de 1999
Volumen XXI, número 74-75, primavera-otoño de 1999, pp. 51-77
Tom Cummins
On the Colonial Formation of Comparison:
The Virgin of Chiquinquirá, The Virgin of Guadalupe and Cloth
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Resumen/Abstract
The studies of the history of Latin American art have used the comparative method while focusing on the period of evangelization and considering the European parameters of art as the models used by the first American artists. Cummins takes distance from this method which places the American artists at considerable disadvantage.
Cummins studies the Colombian devotion of the Virgin of Chiquinquirá, one of the most studied and documented events in Hispanic America. He compares it to the creation and development of the Virgin of Guadalupe in Mexico. By studying the Mexican descriptions of the apparitions and the forging of the image, he discovers that it directly influenced the consolidation of the Colombian devotion.
According to Cummins, the parallelisms between the Mexican and the Colombian myths reveal, among other issues, that both represent a national religious movement opposed to the Peninsular Spaniards and with an impact beyond the Creoles that embraced and adopted the image.
En su trabajo, Tom Cummins se aparta del método comparativo tradicional utilizado en la historia del arte latinoamericano, que tiende a tomar la producción artística europea como modelo para los primeros artistas americanos, quienes se encuentran en notoria desventaja si se les mide con los parámetros occidentales.
Cummins estudia la devoción colombiana de la Virgen de Chiquinquirá —uno de los eventos religiosos de la América hispánica más estudiados y documentados—, y compara su gestación y evolución con el itinerario que siguió en México la Virgen de Guadalupe. Estudia los escritores que relataron sus apariciones y fundamentaron la creencia, y sobre todo, la forma en que se forjó la imagen mexicana, para reconocer el influjo que debió causar toda esta parafernalia en la devoción colombiana de Chiquinquirá. Los paralelismos que encuentra el autor entre los dos mitos revelan, entre otras cosas, que en ambas regiones se trató de un movimiento religioso nacionalista que se opuso a los españoles peninsulares y que estaba, por tanto, más allá de la clase criolla que lo tomó como bandera.
 
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DR© 2006. UNAM-Instituto de Investigaciones Estéticas
Versión electrónica: ISSN1870-3062
Versión impresa: ISSN 0185-1276