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Volumen XXI, número 73-74,
primavera-otoño de 1999
Volumen XXI, número 74-75, primavera-otoño de 1999, pp. 211-233
Christopher C. Wilson
Saint Teresa of Ávila’s Martyrdom:
Images of Her Transverberation in Mexican Colonial Painting
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Resumen/Abstract
The images of the Transverberation of St. Teresa of Jesus originated in some of the episodes that are related by the saint, especially of the Libro de la vida in the 13th paragraph of the 29th chapter. The book had great success all over Europe after it was first published in Salamanca (Guillermo Foquel, 1588). However, the famed episode of the Transverberation was represented for the first time in the Vida gráfica (Antwerp, 1613) and this image was reproduced freely via prints. Among the most famous representation are a painting by Rubens, destroyed by fire in 1940, and the magnificent sculpture by Bernini, at the Church of Santa Maria della Vittoria in Rome. The scene was also accepted in New Spain with great enthusiasm and it became one of the most popular topics in religious painting.
Wilson studies the image of the Transverberation not only as a mystic experience but also as a “virtual” martyrdom that is clearly expressed in a painting by Juan Correa based on a Flemish engraving by Richard Collin (17th century). Wilson recalls that both Saint Teresa and her brother Rodrigo used to read the lives of the saints during their childhood and that they even imagined themselves being martyred in the land of the Moors in North Africa. The iconography for the representations of Saint Teresa are taken from the topics that were used for illustrate the Martyrdom of Saint Ursula.
Las imágenes de la transverberación de Santa Teresa de Jesús (1515-1582) salieron de varios pasajes del Libro de la vida, en especial el que está en el apartado 13 del capítulo 29. El libro fue publicado por primera vez en Salamanca (Guillermo Foquel, 1588) y a partir de entonces tuvo un gran éxito editorial en Europa. Sin embargo la comentadísima escena de la transverberación fue representada por primera vez en la Vida gráfica (Amberes, 1613) y de ahí se reprodujo copiosamente mediante copias libres en grabados. Entre las más famosas se encuentran la de Rubens, en un cuadro destruido por el fuego en 1940, y la impresionante figura de Bernini finalizada hacia 1652, en la iglesia de Santa María della Vittoria, Roma. En la Nueva España el entusiasmo por la escena no fue menor y llegó a convertirse en uno de los temas más populares de la pintura religiosa.
Wilson se propone estudiar la escena de la transverberación no sólo como la experiencia mística que fue, sino también como una idea de martirio “virtual” que se encuentra expresada claramente en un cuadro de Juan Correa basado en un grabado flamenco de Richard Collin (siglo xvii). Tomando en cuenta que los fundamentos iconográficos para la representación de la escena teresiana se encuentran en los tópicos con que se pintaba el martirio de santa Úrsula, Wilson recuerda que tanto la santa como su hermano Rodrigo leyeron de niños muchas vidas de santos y que llegaron a imaginarse que eran martirizados en tierras de moros.
 
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DR© 2006. UNAM-Instituto de Investigaciones Estéticas
Versión electrónica: ISSN1870-3062
Versión impresa: ISSN 0185-1276