This article analyzes the thinking, architecture, and drawings of Étienne-Louis Boullée under the perspective of the classical principle of form as interpreted by Andrea Palladio; it offers a reading informed by Palladio’s theory, creative process, and drawings in his I Quattro libri dell’Architettura, with emphasis on invention and the dialectical relationship between theory, disegno and forma regarding the intelligible and sensitive aspect of design. Special attention is paid, on the one hand, to Boullée’s assimilation of humanistic notions of disegno, imitazione, natura, idea, invenzione, figura and bellezza, among others, supported by the Vitruvian principle of form, which became fundamental elements in reflections on aesthetics and theory of design during the 1500s; on the other hand, the article addresses the form-space interrelationship in composition expressed in the abstraction of Palladio and Boullée’s drawings.
Fuentes bibliográficas
Académie Française. Dictionnaire de l'Académie Française, t. I. París: J. J. Smits, 1798.
Ackerman, James Sloss. “Daniele Barbaro and Vitruvius”. En Architectural Studies in Memory of Richard Krautheimer, editado por Cecil L. Striker, 1-6. Maguncia: Zabern, 1996.
Ackerman, James Sloss. “Imitation”. En Antiquity and its Interpreters, editado por Alina Payne, Ann Kuttner y Rebekah Smick, 9-16. Cambridge: Cambridge University Press, 2000.
Ackerman, James Sloss. “Palladio fra licenza e decoro”. En Palladio 1508-2008: il simposio del cinquecentenario, editado por Franco Barbieri, 14-17. Venecia: Marsilio, 2008.
Andrè, Jean-Marie. “La rhétorique dans les préfaces de Vitruve. Le status culturel de la science”. En Filologia e forme letterarie. Studi offerti a Francesco della Corte, III, editado por Sandro Boldrini, 265-289. Urbino: Quatro Venti, 1987.
Angelini, Annarita. “Architetti del sapere: il caso di Daniele Barbaro”. En Le origini della modernità (I). Linguaggi e saperi tra XV e XVI secolo, editado por Walter Tega, 123-152. Florencia: Leo S. Olschki, 1998.
Argan, Giulio Carlo. Renacimiento y Barroco. El arte italiano de Giotto a Leonardo da Vinci. Madrid: Akal, 1987.
Aureli, Pier Vittorio. “Architecture as a State of Exception: Étienne-Louis Boullée’s Project for a Metropolis”. En The Possibility of an Absolute Architecture, 141-176. Cambridge: MIT Press, 2011.
Barbaro, Daniele. I Dieci libri dell’Architettura tradotti et commentati da Daniele Barbaro, 1567 [facsímil], editado por Manfredo Tafuri y Manuela Morresi. Milán: Il Polifilo, 1987.
Bettini, Sergio. “I lumi del Pantheon”. En The Gordian Knot. Studi offerti a Richard Schofield, editado por Maddalena Basso, Jessica Gritti y Orietta Lanzarini, 163-171. Roma: Campisano, 2014.
Blondel, Jacques François. Cours d’architecture enseigné dans l’Academie royale d’architecture. París: Pierre Aubouyn & François Clousier, 1675-1683.
Blondel, Jacques-François. Cours d'architecture, ou, Traité de la décoration, distribution & construction des bâtiments, vol. III. París: Desaint, 1771.
Blondel, Jacques-François. Encyclopédie ou Dictionnaire Raisonné des Arts et des Sciences, vol. 4, editada por Denis Diderot y Jean Le Rond d’Alembert. París: Le Breton, 1754.
Boullée, Étienne-Louis. “Architecture: Essai sur l’art”. En Boullèe & Visionary Architecture, editado por Helen Rosenau, traducido por Sheila de Vallée, 115-147. Londres: Academy Editions, 1976.
Boullée, Étienne-Louis. Architettura. Saggio sull’arte [Architecture: Essai sur l’Art], editado por Alberto Ferlanga, traducido por Camilla Casonato. Turín: Giulio Einaudi, 2005.
Brancasi, Irene. Architettura e illuminismo. Filosofia e progetti di città nel tardo settecento francese. Florencia: Firenze University Press, 2014.
Callebat, Louis. “Rhétorique et Architecture dans le De Architectura de Vitruve”. En Le projet de Vitruve. Objet, destinataires et réception du De Architectura, 31-46. Roma: École Française de Rome, 1994.
Cassin, Barbara. Dictionary of Untranslatables: A Philosophical Lexicon. Princeton: Princeton University Press, 2014.
Ciaravino, Joselita. Un art paradoxal: la notion de disegno en Italie (XVème-XVIème siècles). París: L’Harmattan, 2004.
Cicerón, Marco Tulio. De la invención retórica [De inventione], traducido por Bulmaro Reyes Coria. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México, 1997.
Delbeke, Maarten. “The Beauty of Architecture at the End of the Seventeenth Century in Paris, Greece, and Rome”. En The Insistence of Art: Aesthetic Philosophy After Early Modernity, editado por Paul A. Kottman, 170-193. Nueva York: Fordham University Press, 2017.
D'Evelyn, Margaret Muther. “The Arrival of the Italian Renaissance Ilustrated Architectural Book”. En Venice and Vitruvius: Reading Venice with Daniele Barbaro and Andrea Palladio, 7-70. New Haven: Yale University Press, 2012.
Eisenman, Peter. Palladio virtuel. New Haven: Yale University Press, 2015.
Etlin, Richard Allan. “The Pantheon in the Modern Age”. En The Pantheon: from Antiquity to the Present, eds. Tod A. Marder y Mark Wilson Jones, 380-422. Cambridge: Cambridge University Press, 2015.
Garric, Jean-Philippe. “Le palladianisme de Briseux (1752) à J.-E Blondel (1771). En Recueils d'Italie: les modèles italiens dans les livres d'architecture français, 36-38. Bélgica: Mardaga, 2004.
Geertman, Herman. “Teoria e attualità della progettistica architettonica di Vitruvio”. En Le projet de Vitruve. Objet, destinataires et réception du De architectura, 7-30. Roma: École Française de Rome, 1994.
Gerbino, Anthony. François Blondel: Architecture, Erudition, and the Scientific Revolution. Londres: Routledge, 2010.
Germann, Georg. “Boullée”. En Vitruve et le Vitruvianisme. Introduction à l’histoire de la théorie architecturale, 200-212. Lausana: Presse Polytechnique et Universitaire Romandes, 1991.
Gros, Pierre. Palladio e l’antico, introducción de Howard Burns. Venecia: Marsilio, 2006.
Harries, Karsten. “Sphere and Cross: Vitruvian Reflections on the Pantheon Type”. En Body and Building: Essays on the Changing Relation of Body and Architecture, editado por George Dodds y Robert Tavernor, 150-162. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2002.
Laroque, Didier. “Caducité et liberté: une réflexion sur l’œuvre de Boullée”. En La ruine et le geste architectural, editado por Pierre Hyppolite, 49-62. Nanterre: Presses Universitaires de Paris Nanterre, 2017.
Lücke, Hans-Karl. “Alberti, Vitruvio e Cicerone”. En Leon Battista Alberti, editado por Joseph Rykwert y Anne Engel, 70-95. Milán: Olivetti, 1994.
Madec, Philippe. Boullée. Madrid: Akal, 1997.
McEwen, Indra Kagis. Vitruvius: Writing the Body of Architecture. Cambridge: MIT Press, 2003.
Middleton, Robin y Watkin, David. “L’archeologia e l’influenza dell’architettura classica”. En Architettura dell’ottocento, 62-80. Milán: Electa, 1980.
Mitrović, Branko. “The Concept of Form in Daniele Barbaro’s commentary on Vitruvius”. En Serene Greed of the Eye: Leon Battista Alberti and the Philosophical Foundation of Renaissance Architectural Theory, 58-61. Berlín: Deutscher Kunstverlag, 2005.
Morolli, Gabriele. “Progettare a memoria: l’iperuranio in figura. Il disegno ‘mentale’ da Alberti a Scamozzi”. En Il disegno luogo della memoria. Atti del Convegno, editado por M.T. Bartoli, M. Bini, et al. 167-175. Florencia: Alinea, 1995.
Muscogiuri, Marco. “La rappresentazione del Sapere: evoluzioni e invarianti tipologiche nel disegno dell’architettura bibliotecaria”. En Lo Spazio del Libro, editado por Luca Morganti. 65-108. República de San Marino: Aiep Editore, 2012.
Oksanish, John. “Introducing the Architectus”. En Vitruvian Man: Rome under Construction, 119-143. Nueva York: Cambridge University Press, 2019.
Palladio, Andrea. I Quattro libri dell’Architettura, editado por Licisco Magagnato y Paola Marini. Milán: Il Polifilo, 1980.
Panofsky, Erwin. Idea. Madrid: Cátedra, 1977.
Panofsky, Erwin. Renacimiento y Renacimientos en el arte occidental. Madrid: Alianza Editorial, 1975.
Picon, Antoine. French Architects and Engineers in the Age of Enlightenment. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.
Platón. Timeo, traducido por Francesco Fronterotta. Milán: Biblioteca Universale Rizzoli, 2003.
Portoghesi, Paolo. La mano di Palladio. Turín: Allemandi, 2008.
Ramos, Elisa Valero. Light in Architecture: The Intangible. Londres: RIBA Publishing, 2015.
Renon, Anne-Lyse. “Dessein, Plan, Projet”. En Design & Sciences, 33-43. San Denis: Presses Universitaires de Vincennes, 2020.
Rosenau, Helen. Boullèe & Visionary Architecture. Londres: Academy Editions, 1976.
Solís Rebolledo, Gabriela. “El legado de la retórica clásica en I Quattro libri dell’Architettura de Palladio: didáctica, educación y trascendencia en su metodología proyectual y su obra arquitectónica”. Tesis de doctorado. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Filosofía y Letras, 2015.
Solís Rebolledo, Patricia. “La composición del espacio arquitectónico a través del término lineamenta en el tratado De re aedificatoria de Leon Battista Alberti”. Tesis de doctorado. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México-Facultad de Filosofía y Letras, 2015.
Tafuri, Manfredo. “La norma e il programma: Il Vitruvio di Daniele Barbaro”. En Vitruvio, I Dieci libri dell’ Architettura tradutti et commentati da Daniele Barbaro, 1567 [facsímil], editado por Manfredo Tafuri, Manuela Morresi, XI-XL. Milán: Il Polifilo, 1987.
Tafuri, Manfredo. “Toward a Critique of Architectural Ideology”, en Architecture Theory Since 1968, editado por K. Michael Hays, 2-35. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2000.
Tavernor, Robert. “Brevity Without Obscurity. Text and Image in the Architectural Treatises of Daniele Barbaro and Andrea Palladio”. En The Rise of the Image: Essays on the History of the Illustrated Art Book, editado por Rodney Palmer yThomas Frangenberg, 105-134. Aldershot: Ashgate, 2003.
Tomlinson, Rowan Cerys. “Ce rond de sciences…nommé Encyclopédiè: The Circle of Learning in Renaissance Poetics”. En The Places of Early Modern Criticism, editado por Gavin Alexander y Emma Gilby, 65-80. Oxford: University Press, 2021.
Vasari, Giorgio. Le vite de’ più eccellenti pittori, scultori ed architettori scritte da Giorgio Vasari, (I) editado por Gaetano Milanesi. Florencia: G. C. Sansoni, 1878-1885.
Vickers, Brian. “Humanismus und Kunsttheorie in der Renaissance”. En Theorie der Praxis: Leon Battista Alberti als Humanist und Theoretiker der bildenden Künste, editado por Kurt Walter Foster, Hubert Locher, 9-74. Berlín: Akademie Verlag, 1999.
Vitruvio, Marco Pollione. Architettura [De architectura], traducido por Silvio Ferri. Milán: Biblioteca Universale Rizzoli, 2010.
Vitruvius Pollio, Marcus. Les Dix Livres D'Architecture De Vitruve, editado por Claude Perrault. París: Jean Baptiste Coignard, 1684.
Vogt, Adolf Max. Boullées Newton-Denkmal: Sakralbau und Kugelidee. Basel: Birkhäuser, 1969.
Wittkower, Rudolf. Los fundamentos de la arquitectura en la edad del humanismo. Madrid: Alianza Forma, 1988.
Fuentes hemerográficas
Argan, Giulio Carlo y Robb, Nesca A. “The Architecture of Brunelleschi and the Origins of Perspective Theory in the Fifteenth Century”. Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, núm. 9 (1946): 96-121.
Barker, Emma. “Art and Design in Eighteenth Century France: from dessein to dessin”. Open Arts Journal, núm. 9 (2020): 13-22.
Bartoli, Maria Teresa. “Orthographia, Ichnographia, Scaenographia”. Studi e Documenti di Architettura, núm. 7, 1978: 197-208.
Basta, Danilo. “La imagen de Platón en la Crítica de la Razón Pura”. Endoxa I, núm. 25 (2010): 79-88.
Bettini, Sergio. “Ricerche sulla luce in architettura: Vitruvio e Alberti”. Annali di Architettura, núm. 22 (2010): 21-44.
Bianchi, Serge. “Révolution française et utopie”. Annales Historiques de La Révolution Française, núm. 388 (2017): 3-27.
Boucher, Bruce. “Nature and the Antique in the Work of Andrea Palladio”. Journal of the Society of Architectural Historians 59, núm. 2 (2000): 296-311.
Bressani, Martin. “Étienne-Louis Boullée: Empiricism and the Cenotaph for Newton”. Architectura 23, núm. 1 (1993): 37-57.
Brilliant, Richard. “Intellectual Giants: A Classical Topos at The School of Athens”. Source: Notes in the History of Art 3, núm. 4 (1984): 1-12.
Chastel, André. “Le nu de Palladio”. Bollettino del Centro Internazionale di Studi di Architettura Andrea Palladio, núm. XXII (1980): 33‐46.
De Biasi, Pierre-Marc. “Le dessin de l’architecture et la genèse de l’œuvre”. Livraisons d’histoire de l’Architecture, núm. 30 (2015): 93-102.
Forssman, Erik. “Palladio e Daniele Barbaro”. Bollettino del Centro Internazionale di Studi di Architettura Andrea Palladio VIII núm. 2 (1966): 68-81.
Forssman, Erik. “Palladio e Vitruvio”. Bollettino del Centro Internazionale di Studi di Architettura Andrea Palladio, núm. IV (1962): 31-42.
Gallet, Michel. “Palladio et l’architecture française dans la seconde moitié du XVIIIe siècle”. Monument Historique, núm. 2 (1975): 43-55.
Guibert, Daniel. “Problèmes d’une définition du processus de conception”. En Réalisme et architecture: l'imaginaire technique dans le projet moderne, 149-151. Bruselas: Mardaga, 1987.
Giulio Carlo Argan. “Palladio e Palladianismo”. Storia dell’Arte 38, núm. 40 (1980): 257-262.
Guyer, Paul. “Kant and the Philosophy of Architecture”. The Journal of Aesthetics and Art Criticism 69, núm. I (2011): 7-19.
Kaufmann, Emil. “Three Revolutionary Architects: Boullée, Ledoux, and Lequeu”. Transactions of the American Philosophical Society 42, núm. 3 (1952): 431–564.
Laroque, Didier. “Sur Boullée”. Revue Des Deux Mondes, núm. 4 (2007): 118-127.
Middleton, Robin. “Jacques François Blondel and the Cours d'Architecture”. Journal of the Society of Architectural Historians 18, núm. 4 (1959): 140-148.
Mignot, Claude. “Palladio et l’architecture française du XVII siècle une admiration critique”. Annali di architettura 12 (2000): 107-115.
Mitrović, Branko. Aesthetic Formalism in Renaissance Architectural Theory. Zeitschrift für Kunstgeschichte, 66, núm. 3 (2003): 321-339.
Paccian, Riccardo. “Retorica e Sublime: aspetti del progettar grande di Boullée”. Psicon, núm. 6 (1976): 48-67.
Schmidt, Freek H. “Expose Ignorance and Revive the Bon Goût: Foreign Architects at Jacques-François Blondel's École des Arts”. Journal of the Society of Architectural Historians 61, núm. I (2002): 4–29.
Schmidt, Freek H. “Expose Ignorance and Revive the Bon Goût: Foreign Architects at Jacques-François Blondel's École des Arts”. Journal of the Society of Architectural Historians 61, núm. I (2002): 4-29.
Scolari, Massimo y Condie Palandri, Jenny. “Crossing Architecture”. Log, núm. 9 (2007): 13-27.
Solís Rebolledo, Patricia. “El Templo Malatestiano y el libro I del De re aedificatoria de Leon Battista Alberti. El proceso de lineamenta: imitatio, tradición y novis inventis”. Revista Academia XXII 13, núm. 25, (2022): 169-192.
Solís Rebolledo, Gabriela. “Cicerón, Vitruvio, Daniele Barbaro y Andrea Palladio: el proceso creativo clásico de la inventio-dispositio y el concepto de disegno del Renacimiento italiano”. Acta Poética 41, núm. I (2020): 133-156.
Solís Rebolledo, Gabriela. “El fragmento, la memoria y el disegno en I Quattro libri dell’architettura de Andrea Palladio: tradición, invención e innovación”. Intervención 9, núm. 18 (2018): 6-20.
Stafford, Barbara Maria. “Science as Fine Art: Another Look at Boullée’s Cenotaph for Newton”. Studies in Eighteenth-Century Culture II (1982): 241-278.
Vogt, Adolf Max, Donnell, Radka y Bendiner, Kenneth. “Orwell's Nineteen Eighty-Four and Etienne Louis Boullée's Drafts of 1784”. Journal of the Society of Architectural Historians 43, núm. I (1984): 60-64.