Constructing from Absence. A Historiographic Approach to Francisco de la Maza in Las piras funerarias en la historia y en el arte de México
PDF (Español (España))

Keywords

Francisco de la Maza
ephemeral art
funeral pyres
absence
historiography

How to Cite

Baz Sánchez, Sara Gabriela. 2023. “Constructing from Absence. A Historiographic Approach to Francisco De La Maza in Las Piras Funerarias En La Historia Y En El Arte De México”. Anales Del Instituto De Investigaciones Estéticas 45 (Suplemento):143-66. https://doi.org/10.22201/iie.18703062e.2023.Suplemento.2842.

Abstract

This text seeks to reflect on the symbolic possibilities of absence, in order to propose an epistemic inquiry that will allow me to evaluate, from a new perspective, the contributions of Francisco de la Maza, particularly in Las piras funerarias en la historia y en el arte de México (1946). I start from the assumption that this work deserves a more detailed historiographical review and that, in fairness, it would be far better appreciated if it were to be analyzed within the framework of its author’s opera omnia. What I propose to do in these pages is rather more limited; it consists of building a scaffolding through which we can elaborate on the structure with which De la Maza made a series of enunciations on ephemeral art and thereby laid the foundations for formulating knowledge of the latter.

https://doi.org/10.22201/iie.18703062e.2023.Suplemento.2842
PDF (Español (España))

References

Fuentes bibliográficas

Barthes, Roland. La cámara lúcida. Notas sobre la fotografía. Barcelona: Paidós Comunicación, 1989.

Baz, Sara Gabriela. “Propuesta de análisis fenomenológico de los vestigios de la ceremonia de exequias en la Nueva España. Aproximaciones a una teoría del arte virreinal (1560-1853)”. Tesis para obtener el grado de Maestra en Estudios de Arte, Universidad Iberoamericana, México, 2003.

Cañeque, Alejandro. Un cuerpo de dos cabezas. La cultura política del poder en la Nueva España. Siglos XVI y XVII. Ciudad de México: Ediciones EyC, 2018.

De Certeau, Michel. Historia y psicoanálisis. Entre ciencia y ficción, trad. Alfonso Mendiola. Ciudad de México: Universidad iberoamericana, 2011.

De la Maza, Francisco. Las piras funerarias en la historia y en arte de México. Grabados, litografías y documentos del siglo XVI al XIX. Ciudad de México: Imprenta Universitaria, Instituto de Investigaciones Estéticas, 1946.

Didi-Huberman, Georges. Lo que vemos, lo que nos mira. Buenos Aires: Manantial, 1997.

Fédida, Pierre. L’absence. París: Gallimard, 2005.

Fernández, Justino. Estética del arte mexicano. Coatlicue. El Retablo de los Reyes. El Hombre. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Estéticas, 1972.

Gadamer, H.G. “El modelo de lo clásico”. En Verdad y método, vol. 1. Salamanca: Sígueme, 1993.

Hartog François. De los antiguos a los modernos, de los modernos a los salvajes: para una historia intelectual de Europa, trad. por Norma Durán. Ciudad de México: Universidad Iberoamericana, Departamento de Historia, 2015.

Lomnitz, Claudio. Idea de la muerte en México. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica, 2006.

López Torrijos Rosa. “Estilo. Concepto histórico y uso actual”. En Tradición, estilo o escuela en la pintura iberoamericana siglos XVI-XVIII. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Estéticas, Fomento Cultural Banamex, Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura, Banco de Crédito del Perú, 2004.

Preziosi, Donald. “Art as History”. En The Art of Art History: a Critical Anthology. Oxford: Oxford University Press, 1998.

Fuentes hemerográficas

Cañeque, Alejandro. “De sillas y almohadones o de la naturaleza ritual del poder en la Nueva España de los siglos XVI y XVII”. En Revista de Indias 64, núm. 232 (2004): 609-634.

Fernández, Justino. “De la Maza, Francisco, historiador del arte”. En Anales del Instituto de Investigaciones Eséticas XI, núm. 41 (1972).

Humphreys, Derek y François Pommier. “El cuerpo en la cura. Movimientos transferenciales e intricación pulsional”. En Revista Latinoamericana de Psicopatología Fundamental 19, núm. 4 (2016): 630-646. https://www.redalyc.org/journal/2330/233050462004/html/

Marin, Louis. “Poder, representación, imagen”. En Revista de Historia Intelectual 13, núm. 2 (julio-diciembre 2009).

Mazín, Óscar ed. Las representaciones del poder en las sociedades hispánicas. Ciudad de México: El Colegio de México, Centro de Estudios Históricos (2013).

Molina, Carlos. “Fernando Gamboa y su particular visión de México”. En Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas XXVII, núm. 87 (otoño de 2005): 117-143. https://doi.org/10.22201/iie.18703062e.2005.87.2194

Ortega y Gasset, José. “La voluntad del Barroco”. En Arquitectura: Órgano de la Sociedad Central de Arquitectos, núm. 22 (1920).

Downloads

Download data is not yet available.