Abstract
The art historian Francisco de la Maza addressed various artistic topics throughout his prolific academic career. Within his wide repertoire Mexican muralism is perhaps the least known aspect of all his written production, yet it was not alien to his own visual education, which took place in the National Preparatory School in the 1930s. Thus, in his miscellaneous writings on muralism—most of them published in the newspaper Excélsior—De la Maza revealed his own affinities, compli-cities (and at times disagreements) with Diego Rivera, José Clemente Orozco and David Alfaro Siqueiros. This essay analyzes the perspective on Mexican muralism taken by De la Maza, and the development of his particular academic inclinations that were to determine his scholarly interests and aesthetic thought.
References
Fuentes bibliográficas
Castro Leal, Antonio. Francisco de la Maza. Historiador y crítico de arte. Ciudad de México: Academia de Artes, 1970.
Cuadriello, Jaime. “El afán intelectual de Francisco de la Maza: temas, imágenes y textos”. En El arte en México: autores, temas, problemas. Coordinado por Rita Eder. Ciudad de México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes,Lotería Nacional,Fondo de Cultura Económica, 2001.
De la Maza, Francisco. “Diego Rivera y la ternura”. En Testimonios sobre Diego Rivera. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México,Imprenta Universitaria, 1960.
De la Maza, Francisco. Páginas de arte y de historia. Ciudad de México: Instituto Nacional de Antropología e Historia, 1971.
Fuentes hemerográficas
Chacón, Manuel. “La pretendida generación del arte religioso actual”, Excélsior, 25 de octubre de 1942, citado en
Clemente Orozco, V., Orozco, verdad cronológica. Guadalajara:EDUG,Universidad de Guadalajara, 1983.
De la Maza, Francisco. “Diego Rivera, historiador”, Excélsior, 25 de enero de 1946, 3 secc., 1, 12.
De la Maza, Francisco. “En torno a la decoración de la Catedral”, Excélsior, 1 de diciembre de 1942, 1 secc., 4.
De la Maza, Francisco. “Homenaje a futbolistas”, Novedades, suplemento de "México en la Cultura", 2 de agosto de 1970, 3.
De la Maza, Francisco. “La pintura mexicana no necesita reivindicaciones”, Excélsior, 8 de diciembre de 1942, 1 secc., 4.
De la Maza, Francisco. “La propaganda y la belleza o la estética de Coca cola”, Novedades, suplemento de "México en la Cultura", 19 de diciembre de 1954, 1,10.
Fernández, Justino. “Francisco de la Maza, historiador del arte”. En Anales del Instituto De Investigaciones Estéticas XI, núm. 41 (1972): 23–36. https://doi.org/10.22201/iie.18703062e.1972.41.956
Manrique, Jorge Alberto. “Dos piedras de toque en la obra de don Francisco de la Maza”, Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas XI, núm. 41 (1972): 59–67. https://doi.org/10.22201/iie.18703062e.1972.41.964
Manrique, Jorge Alberto. “Francisco de la Maza (1913-1972): cien años de su nacimiento”. En Imágenes. Revista electrónica del Instituto de Investigaciones Estéticas,
Torres, Teodoro. “Cabral reivindica el prestigio de la pintura mural mexicana”, Excélsior, 27 de noviembre de 1942, 1 secc., 4.
Fuentes documentales
De la Maza, Francisco. "Borrador sobre David Alfaro Siqueiros", ca. 1960, Archivo Histórico y de Investigación Documental-Instituto de Investigaciones Estéticas (AHID-IIE), exp. 324.
De la Maza, Francisco. "Carta a Ida Rodríguez Prampolini, s.f. (probablemente inicios de 1964)", Archivo Histórico y de Investigación Documental-Instituto de Investigaciones Estéticas (AHID-IIE), exp. 244.
Rodríguez Prampolini, Ida. "Carta a Francisco de la Maza", Cuernavaca, 4 de febrero de 1964, Archivo Histórico y de Investigación Documental-Instituto de Investigaciones Estéticas (AHID-IIE), exp. 9.