In defense of Fabián Cháirez’s La Revolución: Contemporary Art as a Possibility of Queer Resistance
PDF (Español (España))
XML (Español (España))

Keywords

Contemporary art
Latin-American art
Mexican art
painting
Emiliano Zapata

How to Cite

Soto Rodríguez, Mario Andrés. 2024. “In Defense of Fabián Cháirez’s La Revolución: Contemporary Art As a Possibility of Queer Resistance”. Anales Del Instituto De Investigaciones Estéticas 46 (124):197-224. https://doi.org/10.22201/iie.18703062e.2024.124.2855.

Abstract

This article addresses the work La Revolución by the Mexican painter Fabián Cháirez and the public reception of the painting, considering the events that marked his exhibition at the Museum of the Palacio de Bellas Artes in Mexico City, in early 2020. The analysis focuses on the attacks and defenses that were put forward on the work and the artist himself, taking as a point of reference the three defenses of contemporary art proposed by Anthony Julius: the canonical defense, the formalist defense, and the distancing defense. It concludes that the transgression offered by the artist facilitates a renewal of the figure of Emiliano Zapata, since, by questioning the imaginaries of hegemonic masculinity, the painting serves as a queer piece of resistance. The work in question implies a reappropriation, resignification and a theatricalization of the figure of the “Caudillo del Sur”.

https://doi.org/10.22201/iie.18703062e.2024.124.2855
PDF (Español (España))
XML (Español (España))

References

Fuentes bibliográficas

Butler, Judith. Deshacer el género. Madrid: Editorial Paidós, 2006.

Giunta, Andrea. ¿Cuándo empieza el arte contemporáneo? Buenos Aires: Fundación ArteBA, 2014.

Halperin, David. San Foucault: para una hagiografía gay. Buenos Aires: Cuadernos de Litoral, 2000.

Julius, Anthony. Transgresiones: El arte como provocación. Barcelona: Ediciones Destino, 2002.

Van Dijk, Teun. Ideología y discurso: una introducción mutidisciplinaria. Barcelona: Editorial Ariel, 2003.

Fuentes hemerográficas

Albo Cos, Úrsula y Sánchez Ramírez, José Luis. “La masculinidad de Zapata en disputa a través del meme”. Revista Mexicana de Comunicación, 146-147 (2020).

Di Liscia, Valentina. “Farmworker Unions and LGBTQ activists clash over nude portrait of Mexican Revolutionary Emiliano Zapata”. Hyperallergic , 12 de diciembre, 2019. https://hyperallergic.com/532706/farmworker-unions-and-lgbtq-activists-clash-over-nude-portrait-of-mexican-revolutionary-emiliano-zapata/

González, Gabriela. “Teorías de la disidencia sexual: de contextos populares a usos elitistas. La teoría queer en América latina frente a las y los pensadores de disidencia sexogenérica”. De Raíz Diversa 3, núm. 5, (2016), 179-200.

Hachén, Rodolfo. “Arte, género e historia: dialogismo trans-genérico en la obra de Fabián Cháirez”. Open Minds International Journal, núm. 1 (2020), 8-20.

Vargas Santiago, Luis. “Emiliano: Framing Zapata’s Migrations Through Greater Mexico in Mexico City’s Museo del Palacio de Bellas Artes”. Latin American and Latinx Visual Culture, núm. 3 (2021): 109-119.

Rodríguez-Blanco, Sergio y Zurian, Francisco. “Fugas de/desde lo queer en Iberoamérica: estéticas, narrativas e imaginación política de la disidencia sexogenérica”. Confluenze. Revista Di Studi Iberoamericani, núm. 2 (2022), 1-6.

Fuentes electrónicasx

Barragán, Almudena. “México, el fracaso en frenar los feminicidios”. El País (24 de noviembre, 2020). https://elpais.com/mexico/2021-11-25/mexico-el-fracaso-en-frenar-los-feminicidios.html

Benet, Tatxo. “Censored. Art per a la llibertat d’expressió i pensament”. Censored. https://www.censoredtb.com/

Cháirez, Fabián (@fabian_chairez). “I never thought this image could go that far”. Fotografía de Instagram, 8 de agosto, 2020. https://www.instagram.com/p/CDo3MJxhPF-/?utm_source=ig_web_copy_link

Cháirez, Fabián (@fabian_chairez). “¡Ahí nos vemos!”. Fotografía de Instagram, 11 de diciembre, 2019. https://www.instagram.com/p/B56_ob0BzJk/?utm_source=ig_web_copy_link

Cháirez, Fabián (@fabian_chairez). “Feliz de exponer en Palacio de Bellas Artes…”. Fotografía de Instagram, 3 de diciembre, 2019. https://www.instagram.com/p/B5oNqpEhG9_/?utm_source=ig_web_copy_link

“El Antes y Después del ‘Zapata gay’ para Fabián Cháirez”. PlayGround. https://fb.watch/9ItO4qDeC6/

Espinoza, Denisse. “Juan Domingo Dávila: ‘Pintar para mí es esencial frente a la digitalización de la imagen’”. La Tercera (19 de marzo, 2019). https://www.latercera.com/culto/2019/03/19/juan-domingo-davila-artista/

“Familia de Zapata demandarán a artista”. El Universal (9 de diciembre, 2019). https://www.eluniversal.com.mx/cultura/patrimonio/familia-de-zapata-demandara-bellas-artes-y-fabian-chairez

Garduño, Brenda. “Zapata revive en Bellas Artes”. El Universal(26 de noviembre, 2019). https://www.eluniversal.com.mx/cultura/artes-visuales/emiliano-zapata-por-diego-rivera-y-siqueiros-en-bellas-artes

Georgiana (@itsgeorgieboy). “Arriba las mujeres y lxs queer”. Fotografía de Instagram, 6 de octubre de 2021. https://www.instagram.com/p/CUshzdFrMFk/?utm_source=ig_web_copy_link

Méndez, Luis. “El gran rebelde del mecenazgo”. El Universal (16 de enero, 2020). https://www.eluniversal.com.mx/cultura/taxto-benet-el-gran-rebelde-del-mecenazgo-que-adquirio-el-zapata-gay

Pedraza, José Ramón. “¿Quién es Fabián Cháires? Creador del ‘Zapata gay’, conoce su obra”. México Viral (15 de diciembre, 2019). https://mexicoviral.mx/quien-es-fabian-chaires-creador-del-zapata-gay-conoce-su-obra

“Se coloca el texto que acompañará imagen La Revolución en la exposición Zapata después de Zapata”, Secretaría de Cultura (16 de diciembre, 2019). https://www.gob.mx/cultura/prensa/se-coloca-el-texto-que-acompanara-imagen-la-revolucion-en-la-exposicion-zapata-despues-de-zapata

“Zapata, también ‘mandilón’ y como ‘Speedy’”. El Universal (10 de diciembre, 2019). https://www.eluniversal.com.mx/cultura/artes-visuales/zapata-en-bellas-artes-feminizado-mandilon-y-como-speedy-gonzales

Downloads

Download data is not yet available.