The article focuses on the Spanish Republican exile in Mexico, highlighting the presence of flamenco performers within this contingent and their participation in Mexican cinema. It relates how and why this industry produced around twenty films featuring flamenco in the 1940s, a time characterized by the production of films with Mexicanist references as part of the so-called cultural nationalism. The aim is to set aside a certain canonical memory constructed with respect to this exodus so as to shed light on other facets, expressions and actors. Additionally, it is pointed out that music is not per se neutral but, rather, articulates with specific contexts. Hence the flamenco that arrived in Mexico as part of a forced migration (exile), negotiates, assumes, but also tenses the political, social, ideological and cultural structures established in Mexican cinematography.
Referencias
Alegre González, Lizette. “Música migrante y cine. Los tres huastecos: un ejemplo de entrecruzamiento musical”. En Música sin fronteras. Ensayos sobre migración e identidad, coordinado por Fernando Híjar, 221–147. Ciudad de México: Conaculta, 2006.
Anderson, Benedict. Comunidades imaginadas. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica, 1991 [1983].
Arce, Julio. “Un cine musical para la Hispanidad. Canción y dramaturgia en la ‘españolada ranchera’”. Cuadernos de Música Iberoamericana, núm. 24 (julio-diciembre): 46–62. Universidad Complutense de Madrid, 2012.
Ayala Blanco, Jorge. La aventura del cine mexicano. Ciudad de México: Era, 1968.
Bhabha, Homi. “Narrar la nación”. En Nación y narración: entre la ilusión de una identidad y las diferencias culturales, compilado por Homi Bhabha, 11–20. Buenos Aires: Siglo XXI/CLACSO, 2002 [1994].
Bhabha, Homi. El lugar de la cultura. Buenos Aires: Manantial, 2002.
Chaumel, Jorge. "Los profesionales cinematográficos republicanos exiliados en México en los años cuarenta". Tesis doctoral en Historia Contemporánea. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia, Facultad de Geografía e Historia, 2015.
De los Reyes, Aurelio. Medio siglo de cine (1896–1947). Ciudad de México: Trillas, 1987.
García Riera, Emilio. Historia documental del cine mexicano. Época sonora, t. II. Ciudad de México: Era, 1970.
García Riera, Emilio. Historia documental del cine mexicano. Época sonora, t. III. Ciudad de México: Era, 1971.
Gellner, Ernest. Naciones y nacionalismos. Madrid: Alianza, 2001 [1983].
Hall, Stuart, Eduardo Restrepo y Carlos del Cairo. Cultura: centralidad, artilugios, etnografía. Popayán: Asociación Colombiana de Antropología, 2019.
Hobsbawm, Eric. Naciones y nacionalismos desde 1780. Barcelona: Crítica, 1998.
Labanyi, Jo. Lo andaluz en el cine del franquismo: los estereotipos como estrategia para manejar la contradicción. Serie Humanidades H2004/02. Sevilla: Junta de Andalucía/Fundación Centro de Estudios Andaluces, 2003.
Lida, Clara. Caleidoscopio del exilio. Actores, memoria, identidades. Ciudad de México: El Colegio de México, 2009.
Ortega, María Luisa. “De la españolada al fake. Estereotipos de la españolidad, identidad y diálogos trasnacionales”. En El juego de los estereotipos. La redefinición de la identidad hispánica en la literatura y el cine postnacionales, editado por Nadia Lie, Silvana Mandolessi y Dagmar Vandenbosch, 99–118. Bruselas: Peter Lang, 2012.
Pérez Montfort, Ricardo. “Down Mexico. Estereotipos y turismo norteamericano en el México de 1920”. Patrimonio cultural y turismo. Cuadernos, núm. 14, 219–247. Ciudad de México: Conaculta, 2006.
Pla Brugat, Dolores. “La presencia española en México, 1930–1990. Caracterización e historiografía.” Migraciones y exilios, núm. 2: 157–188. Madrid: Asociación para el Estudio de los Exilios y Migraciones Ibéricos Contemporáneos (AEMIC), 2001.
Rosas Mantecón, Ana. Ir al cine. Antropología de los públicos, la ciudad y las pantallas. Ciudad de México: Gedisa/Universidad Autónoma Metropolitana-I, 2017.
Rufer, Mario. “Nación y condición poscolonial. Sobre memoria y exclusión en los usos del pasado”. En Genealogías críticas de la colonialidad en América Latina, África, Oriente, coordinado por Karina Bidaseca, 275–296. Buenos Aires: CLACSO, 2016.
Said, Edward. Orientalismo. Barcelona: Penguin Random House, 2015 [1978].
Utrera Macías, Rafael. “El cine de la nacionalidad andaluza. La búsqueda de una compleja identidad”. En Cine, nación y nacionalidades en España, editado por Nancy Berthier y Jean-Claude Seguin, 121–136. Madrid: Casa de Velázquez, 2007.
Vaughan, Mary Kay. “Transnational Processes and the Rise and Fall of the Mexican Cultural State: Notes from the Past”. En Fragments of a Golden Age. The Politics of Culture in Mexico Since 1940, editado por Gilbert Joseph, Anne Rubenstein y Eric Zolov, 471–487. Durham: Duke University Press, 2001.