Encounters Between Cultures: The Yanomamis, Representation and Everyday Life in Three Documentaries by Manuel de Pedro
PDF (Español (España))

Keywords

Film studies
film and cinematographic analysis
documentary film
theatre
representation
rituals
Yanomami

How to Cite

Azuaga, Ricardo. 2025. “Encounters Between Cultures: The Yanomamis, Representation and Everyday Life in Three Documentaries by Manuel De Pedro”. Anales Del Instituto De Investigaciones Estéticas 47 (127):265-91. https://doi.org/10.22201/iie.18703062e.2025.127.2923.

Abstract

This paper takes as its starting point a film and cinematographic analysis of three documentaries directed by Manuel de Pedro that present common elements such as the participation of the Odin Teatret and the Yanomamis, or reflections on theater, its social function, the concept of representation and its uses as a spectacle or daily ceremony in the contexts of the Third International Theater Festival of Caracas, the encounter between the Danes and the indigenous people in the Venezuelan Amazon, and the Yanomami community itself, as the case may be. The analysis is followed by a synthesis and interpretation which facilitates recognition of the stylistic and conceptual proposals put forward by the director in each film. It also brings into focus the relationships and formal and thematic differences between the films and the way in which the author’s perception of the various themes evolves depending on the production context and the recorded events.

https://doi.org/10.22201/iie.18703062e.2025.127.2923
PDF (Español (España))

References

Referencias

mg. productora, “Manuel de Pedro”, video de YouTube, 8:28, publicado el 3 de julio de 2009, https://www.youtube.com/watch?v=h4ExCM0kGyE&t=28s

Acuña Delgado, Ángel. “Cuerpo y representación en los rituales chamánicos yanomami”, Boletín Antropológico 27, núm. 75 (enero-abril de 2009): 7-30.

Asociación de Academias de la Lengua Española. “Diccionario de americanismos”, https://asale.org/damer/pantallero

Ateneo de Caracas, “El Ateneo”, https://ateneodecaracas.wordpress.com/about/

Battán Horestein, Ariela, “Corporeidad y experiencia: una relectura desde la perspectiva de la encarnación (embodiment)”, Itinerario Educativo, núm. 66 (2015): 329-345.

Caballero Arias, Hortensia. Los yanomami Caracas: El Perro y la Rana, 2016.

Csordas, Thomas. “Embodiment ad Cultural Phenomenology”. En Perspectives on Embodiment. The Intersections of Nature and Culture, editado por Gail Weiss y Honi Fern Haber. 143-162. Nueva York y Londres: Routledge , 1999.

De Pedro, Manuel. Trampas, Venezuela: Cochano Films, 1978. 60 min.

Fern Haber, El extranjero que danza. Venezuela: Cochano Films, Kurare, 1979, 30 min.

De Pedro, Manuel, y Raúl Held. Iniciación de un shaman. El camino de los espíritus. Venezuela: Cochano Films, 1980, 45 min.

De Sanctis, Arianna Berenice. “Venezuela 1976: o encontro entre o Odin Teatret e os Yanomamis”, Revista Brasileira de Estudos da Presença 2, núm. 1 (enero a junio de 2012): 179-197.

Iriart, Viviana Marcela. María Teresa Castillo-Carlos Giménez. Festival Internacional de Teatro de Caracas. 1973-1992. Caracas: Escritoras Unidas & Cía, 2023.

Lizot, Jacques. El hombre de la pantorrilla preñada y otros mitos yanomami. Caracas: Fundación La Salle de Ciencias Naturales, 1974.

Lizot, Jacques. Diccionario enciclopédico de la lengua yanomami. Puerto Ayacucho: Ex Libris, 2004.

Lucaciu, Mihai. Dilated Body: A Critical Reading of Eugenio Barba’s Theories and Theatre Practice. Budapest: Central European University, 2007.

Miranda, Julio. El cine que nos ve. (Materiales críticos sobre el documental venezolano). Caracas: Contraloría General de la República, 1989.

Naranjo Velásquez, Sergio. “Meyerhold, entre la técnica extracotidiana de inculturación y aculturación. Estudio desde la antropología teatral”, Investigación teatral 10, núm. 15 (abril-septiembre de 2019): 103-121, https://investigacionteatral.uv.mx/index.php/investigacionteatral/issue/view/260

Nichols, Bill. La representación de la realidad. Cuestiones y conceptos sobre el documental. Barcelona: Paidós, 1997.

Odin Teatret. “Odin Teatret”, https://odinteatret.org/index.php/odin-teatret/

Pavis, Patrice. Diccionario del teatro. Dramaturgia, estética, semiología. Traducido por Enrique Folch González (Barcelona: Paidós, 1980).

Useche Triviño, Fernando y Silvio Ariel Azuero Ramírez. Yopo (Adenananthera peregrina), Acacia (Acacia mangium Wild) y Melina(Melina arbórea). Tres especies arbóreasnpropicias para los sistemas silvopastoriles en el piedemonte llanero (Acacias: Universidad Nacional Abierta y a Distancia).

Victoriano, Felipe, y Claudia Darrigrandi. “Representación”. En Diccionario de estudios culturales latinoamericanos, editado por Mónica Szumurk y Robert McKee. 249-254, Ciudad de México: Siglo XXI, Instituto Mora, 2009.

Downloads

Download data is not yet available.