Directorial Conceptions in Argentine Contemporary Theatre in Relation to Staging and the Notion of Device
PDF (Español (España))
XML (Español (España))

Keywords

nature
landscape
miniaturization
model
contamination

How to Cite

Marin, Fwala-lo. 2024. “Directorial Conceptions in Argentine Contemporary Theatre in Relation to Staging and the Notion of Device”. Anales Del Instituto De Investigaciones Estéticas 46 (124):253-81. https://doi.org/10.22201/iie.18703062e.2024.124.2857.

Abstract

The paper delves into directorial concepts that align with strategies for creating contemporary stagings. We analyze interviews conducted with theater directors from the contemporary independent theater scene in the city of Cordoba, Argentina, so as to obtain an understanding of the conceptions guiding their actions. We identify three pairs of contrasting positions: first, that between conceiving plays as products or as challenges; second, that of conceiving stagings as either events or devices; and thirdly, the choice between material compositions or those based on meanings. These contrasting notions are made to engage in a discourse with the stagings created by these directors. In conclusion, we consider aspects of the singular nature of the sphere of independent theater production.

https://doi.org/10.22201/iie.18703062e.2024.124.2857
PDF (Español (España))
XML (Español (España))

References

Fuentes bibliográficas

Agamben, Giorgio. ¿Qué es un dispositivo? seguido de El amigo y de La Iglesia y el Reino. Barcelona: Anagrama, 2015.

Ahmed, Sara. La política cultural de las emociones. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México, 2015.

Aumont, Jacques, Alain Bergala, Michel Marie y Marc Vernet. Estética del Cine. Espacio fílmico, montaje, narración, lenguaje. Buenos Aires: Paidós, 2008.

Baudry, Jean-Louis. L’effet-cinéma. París: Albatros, 1978.

Boenisch, Peter. Directing Scenes and Senses: The Thinking of Regie. Manchester: Manchester University Press, 2015.

Bourdieu, Pierre. Las reglas del arte. Barcelona: Anagrama, 1995.

Calderón, Guillermo. “Clase.” En Diciembre Clase, 75-127. Bilbao: Artezblai, 2008.

Chéjov, Antón. “Las tres hermanas.” En Teatro completo (incluye Platonov), trad. Galina Tolmacheva y Mario Kaplún, 207-326. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora, 2013.

Daulte, Javier. “Juego y compromiso.” En La puesta en escena en el teatro argentino del bicentenario, ed. Olga Cosentino, 119-140. Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes, 2010.

Del Sarto, Ana. “Los afectos en los estudios culturales latinoamericanos. Cuerpos y subjetividades en Ciudad Juárez.” Cuadernos De Literatura 16, núm. 32 (2012): 41-68. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cualit/article/view/4060

Dubatti, Jorge. “¿Una visión de conjunto de los teatros argentinos en la contemporaneidad?”. Acotaciones. Revista de investigación y creación teatral núm. 44 (2020): 31-66. https://doi.org/10.32621/acotaciones.2020.44.00

Eco, Umberto. “El grupo 63, el experimentalismo y la vanguardia.” En De los espejos y otros ensayos. Barcelona: De Bolsillo, 1985.

Fischer-Lichte, Erika. Estética de lo performativo. Madrid: Abada Editores, 2011.

Larraín George, Javiera. “Por una educación afectiva. Una lectura de Clase (2008) de Guillermo Calderón.” Nueva revista del Pacífico, núm. 71 (2019): 108-127. https://dx.doi.org/10.4067/S0719-51762019000200108

Marin, Fwala-lo. "Films escénicos: teatro de préstamos y de piraterías". Toma Uno, núm. 6 (2017-2018): 93-107. https://doi.org/10.55442/tomauno.n6.2018.20897

Marin, Fwala-lo. Claves metodológicas para un estudio de la dirección teatral en las prácticas y procesos de creación escénica. Un estudio en el teatro independiente argentino. Revista Artescena, núm. 10, 93-108. http://hdl.handle.net/11336/137979

Marin, Fwala-lo. "Concepciones de dirección en prácticas contemporáneas del teatro independiente de Córdoba" [Tesis doctoral]. Córdoba: Facultad de Artes de la Universidad Nacional de Córdoba, Argentina, 2021. http://hdl.handle.net/11086/22247

Marin, Fwala-lo.“Dirección en el teatro independiente argentino. Coordenadas conceptuales para una comprensión de sus procesos estéticos y políticos.” Panambí, núm. 12, (2021): 17-27. https://doi.org/10.22370/panambi.2021.12.2479

Marin, Fwala-lo. “Dirección teatral en el diálogo con el grupo: escucha, decisión y enunciación.” Acotaciones Revista de Investigación y Creación Teatral, núm. 48, (2022): 45-63. https://doi.org/10.32621/ACOTACIONES.2022.48.02%20

Mauro, Karina. “La metodología de actuación realista como dispositivo de atenuación de la presencia del actor en teatro y cine.” Revista Brasileira Estudos da Presença 7, núm. 3 (2017): 523-550. https://doi.org/10.1590/2237-266069587

Molinari, Beatriz. “Número 8: Hombres a la deriva.” La Voz del Interior, 27 de julio, 2013. https://www.lavoz.com.ar/vos/escena/numero-8-hombres-deriva/?login=google#:~:text=%22N%C3%BAmero%208%22%3A%20Hombres%20a%20la%20deriva

Mouffe, Chantal. Prácticas artísticas y democracia agonística. Barcelona: Universitat Autonoma de Barcelona, 2007.

Pavis, Patrice. Diccionario de la performance y del teatro contemporáneo. Ciudad de México: Paso de gato, 2016.

Rancière, Jacques. El reparto de lo sensible. Estética y política. Santiago: LOM Ediciones, 2009.

Rancière, Jacques. El malestar de la estética. Buenos Aires: Capital intelectual, 2011.

Sarrazac, Jean-Pierre. Apostilla a L’avenir du drame. Ciudad de México: Paso de Gato, 2009.

Fuentes electrónicas

Congreso de la Nación Argentina. Ley 24.800, Ley Nacional del Teatro, (28 de abril de 1997). http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/40000-44999/42762/norma.htm.

Downloads

Download data is not yet available.