


















This article addresses the work of the Colombian painter Clemencia Lucena, whose graphic and written production expresses a realism of its own, whose approach centers on the recovery of the idea of the worker/art producer, as a forgotten constant in discussions about revolutionary art during the 20th century. This enables us to think of it as an art differentiated from the Soviet canon.
Fuentes bibliográficas
Anderson, Marston. The Limits of Realism: Chinese Fiction in the Revolutionary Period. Los Ángeles: University of California Press, 1990.
Andrews, Julia F. “Introduction”. En Art and Modernism in Socialist China, editado por Shuyu Kong, Julia F. Andrews y Shengtian Zheng, 1-14. Nueva York: Routledge, 2024.
Barthes, Roland. Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos, voces. Buenos Aires: Paidós, 1986.
Ban Wang. “Revolutionary Realism and Revolutionary Romanticism: Song of Youth”. En The Columbia Companion to Modern Chinese Literature, editado por Ban Wang, 237-244. Nueva York: Columbia University Press, 2016.
Benjamin, Walter. El autor como productor. Ciudad de México: Ítaca, 2004.
Benjamin, Walter. “Pequeña historia de la fotografía.” En Discursos interrumpidos I. Filosofía del arte y de la historia, 61-84. Buenos Aires: Taurus, 1989.
Brecht, Bertolt. “Observaciones sobre las artes plásticas”. En El compromiso en literatura y arte, editado por Werner Hecht, 187-203. Barcelona: Ediciones Península, 1984.
Clark, Toby. Art and Propaganda in the Twentieth Century: The Political Image in the Age of Mass Culture. Hong Kong: The Everyman Art Library, 1997.
Clark, Paul. The Chinese Cultural Revolution: A History. Nueva York: Cambridge University Press, 2008.
Díaz Guevara, Héctor Hernán. "Los cóndores que cazaban tigres de papel. Una historia comparativa del maoísmo durante la Guerra Fría en Colombia y Perú (1964-1993)". Tesis doctoral, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo, 2022.
Dikötter, Frank. Mao's Great Famine: The History of China's Most Devastating Catastrophe, 1958-1962. Nueva York: Walker & Co., 2010.
Dikötter, Frank. The Cultural Revolution: A People's History, 1962-1976. Nueva Delhi: Bloomsbury Publishing, 2016.
Dobrenko, Evgeny, y Natalia Jonsson-Skradol. Socialist Realism in Central and Eastern European Literatures. Nueva York: Anthem Press, 2018.
Dobrenko, Evgeny. Political Economy of Socialist Realism. New Haven: Yale University Press, 2007.
Eagleton, Terry. La estética como ideología. Madrid: Trotta, 2006.
Franco, Jean. The Decline and Fall of the Lettered City. Cambridge: Harvard University Press, 2002.
Giunta, Andrea. “Artistas entre activismos. Clemencia Lucena y María Luisa Bemberg, una aproximación comparativa.” En Feminismo y arte latinoamericano. Historias de artistas que emanciparon el cuerpo, 79-106. Buenos Aires: Siglo XXI, 2018.
Goeschen, Ulrike. “Del realismo socialista al arte en el socialismo. La recepción del arte moderno como fuerza impulsora en el desarrollo de la producción artística en la RDA.” En El arte de la República Democrática Alemana, 1949-1989, editado por Blanca Gutiérrez Galindo, 227-236. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México-Instituto de Investigaciones Estéticas, 2017.
Gutiérrez Galindo, Blanca. “Introducción.” En El arte de la República Democrática Alemana, 1949-1989, editado por Blanca Gutiérrez Galindo, 11-34. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México-Instituto de Investigaciones Estéticas, 2017.
Gutkin, Irina. The Cultural Origins of the Socialist Realist Aesthetic: 1890-1934. Evanston: Northwestern University Press, 1999.
Instituto de Estudios de la China Contemporánea. Breve historia de la República Popular China (1949-2019). Buenos Aires: CLACSO, 2023.
Longoni, Ana. “Maoist Imaginaries in Latin American Art.” En Art, Global Maoism and the Chinese Cultural Revolution, editado por Jacopo Galimberti, Noemí de Haro García y Victoria H. F. Scott, 269-288. Manchester: Manchester University Press, 2020.
Lucena, Clemencia. Anotaciones políticas sobre la pintura colombiana. Bogotá: Bandera Roja, 1975.
Lucena, Clemencia. La revolución, el arte, la mujer. Bogotá: Bandera Roja, 1984.
Medina, Álvaro. Procesos del arte en Colombia. Bogotá: Instituto Colombiano de Cultura, 1978.
Lukács, Georg. La novela histórica. Ciudad de México: Era, 1966.
Mahecha Tascón, María Victoria. Clemencia Lucena, una artista. Monografía de especialización. Universidad de los Andes, 2006.
Mao Tse-tung. “Sobre la nueva democracia”. En Obras escogidas de Mao Tse-tung, vol. II, 353-400. Pekín: Ediciones en Lenguas Extranjeras, 1976.
Mao Tse-tung. “Intervenciones en el foro de Yenan sobre arte y literatura”. En Obras escogidas de Mao Tse-tung, vol. III, 67-98. Pekín: Ediciones en Lenguas Extranjeras, 1972.
Piglia, Ricardo. “Mao Tse-tung: Práctica estética y lucha de clases”. En Literatura y sociedad, 119-138. Buenos Aires: Tiempo Contemporáneo, 1974.
Rojas, Daniel Emilio. “A Cultural Diplomacy for the Other Side of the Pacific. Notes on the Relations between the People’s Republic of China and Colombia during the Cold War, 1952-1976”. En The Values of the Other, editado por Taku Kuroiwa, 71-93. Sendai: Tohoku University, 2020.
Stonor Saunders, Frances. La CIA y la Guerra Fría cultural. Madrid: Debate, 2001.
Urrego Ardila, Miguel Ángel. Historia del maoísmo en Colombia. Del MOEC al MOIR/PTC(M), 1959-2015. Bogotá: REIAL, 2016.
Westad, Odd Arne. The Global Cold War: Third World Interventions and the Making of Our Times. Nueva York: Cambridge University Press, 2005.
Yizhong Gu. “The Three Prominences”. En Words and Their Stories: Essays on the Language of the Chinese Revolution, editado por Ban Wang, 283-303. Leiden: Brill, 2011.
Fuentes hemerográficas
Aldecoa, Matías, “El sectarismo maoísta contra la cultura”. Voz Proletaria, 29 de enero de 1976.
Alle, María Fernanda. “La literatura del partido. El realismo socialista entre el arte y la política”. 452°F Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada (2019): 168-169.
Barón Pino, María Sol y Ordóñez Robayo, Camilo. “Colombia 1971: Trabajadores del Arte Revolucionario y movimiento estudiantil”. H-ART Revista de Historia, Teoría y Crítica de Arte, núm. 11 (2022): 39-93.
Barón Pino, María Sol. “Pekín informa: feminismos y militancias en Clemencia Lucena”. Revista Vozal, núm. 1 (2011): 1-17.
Díaz Guevara, Héctor Hernán. “Más allá de la Guerra Fría: cambios y continuidades en la disputa ideológica y tecnológica por el tercer mundo”, Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales 68, núm. 248 (2023): 141-170.
Díaz Guevara, Héctor Hernán. “Clemencia Lucena y la propuesta de una narrativa teleológica de la historia del arte en Colombia”. Cuadernos Americanos, núm. 187 (2024): 65-81.
Díaz Jaramillo, José Abelardo. “Un arte al servicio del pueblo: la obra de Clemencia Lucena desde la sociología de Pierre Bourdieu”. Revista Colombiana de Sociología 49, núm. 1 (2019): 271-291.
“El arte revolucionario presente en la campaña”. Tribuna Roja, núm. 5, 23 de febrero, 1972.
“El Rey Lear visto por el Teatro Libre”. Tribuna Roja, núm. 36, febrero-marzo, 1980.
Eraso, Mónica; Tarazona, Emilio y Villate, Ana María. “Un asalto satírico contra los cánones de belleza. Enfoque a la obra temprana de Clemencia Lucena”. Calle14: Revista de Investigación en el Campo del Arte 12, núm. 21 (2017): 117-139.
González, Miguel. “Obrero: ¡dónde estás que no te veo!, El País, martes 14 de octubre de 1975, 2.
Herrera Buitrago, María Mercedes. “Marta Traba y Clemencia Lucena: dos visiones críticas acerca del arte político en Colombia en la década de los setenta”. Memoria y Sociedad 16, núm. 33 (2012): 121-134.
“Hold High the Great Red Banner of Mao Tse-tung's Thinking; Actively Participate in the Great Socialist Cultural Revolution”. Peking Review 9, núm. 18, 29 de abril, 1966.
Qi-Xin He. “China’s Shakespeare”. Shakespeare Quaterly 37, núm. 2 (1986): 149-159.
Sullivan, Michael. “Art in China since 1949”. The China Quarterly 159, (1999): 712-722.
Tien Chu, “Fruits of the Cultural Revolution”. Peking Review, núm, 42, 15 de octubre, 1965.
Weiwei Zhang, "Politicizing Fashion: Inconspicuous Consumption and Anti-intellectualism during the Cultural Revolution in China”. Journal of Consumer Culture 4, núm. 21 (2021): 950-966.
Zhdánov, Andréi. “Discurso en el Primer Congreso de Escritores Soviéticos”. El Machete, núm. 12, 1934.