


















The article investigates the relationship between Leon Battista Alberti’s De pictura and De re aedificatoria treatises through research on the imitation of nature and the study of the forma, space and place in the context of the classical heritage and Renaissance humanist thinking of the Quattrocento. It takes as its starting point two considerations: on one side, an analysis of the Latin terms circumscriptio, compositio, lineamenta and the Tuscan term disegno found in the Latin and vernacular editions of De pictura taken as conceptual precedents to the design process of architecture; on the other, the problem of the inclusion of the architectonic and urban space in painting through a reflection on the Albertian theorization of perspective.
Fuentes bibliográficas
Acidini, Cristina y Morolli, Gabriele. L’uomo del Rinascimento. Leon Battista Alberti e le arti a Firenze tra ragione e bellezza. Florencia: Mandragora/Maschietto, 2006.
Ackerman, James S. Distance points. Essays in Theory and Renaissance Art and Architecture Cambridge, Mass.: MIT Press, 1991.
Alberti, Leon Battista. “De pictura”. En Opere volgari, ed. Cecil Grayson, vol. 3, 5-107. Bari: Laterza, 1973.
Alberti, Leon Battista. “Descriptio urbis Romae”. En Convegno internazionale indetto nel V centenario di Leon Battista Alberti (Roma-Mantua-Florencia, del 25 al 29 de abril de 1972), texto crítico, trad. y notas filológicas Giovanni Orlandi, 111-137. Roma: Accademia Nazionale dei Lincei, 1974.
Alberti, Leon Battista. “Elementa picturae”. En Opere volgari, editado por Cecil Grayson, vol. 3, 108-129. Bari: Laterza, 1973.
Alberti, Leon Battista. L’Architettura [De re aedificatoria], editado por Giovanni Orlandi. Milán: Il Polifilo, 1966.
Alberti, Leon Battista. L’architettura di Leon Battista Alberti tradotta in lingua fiorentina da Cosimo Bartoli, traducido por Cosimo Bartoli. Venecia: Francesco Franceschi, 1565.
Alberti, Leon Battista. On Painting, trad., introducción y notas John R. Spencer. New Haven: Yale University Press, 1956.
Alberti, Leon Battista. On Painting and on Sculpture. The Latin Texts of “De pictura” and the “De statua”, editado y traducido por Cecil Grayson. Londres: Phaidon, 1972.
Alberti, Leon Battista. On the Art of Building in Ten Books, traducido por Joseph Rykwert, Neil Leach y Robert Tavernor, Cambridge Mass.: The MIT Press, 1988.
Argan, Giulio Carlo. El concepto del espacio arquitectónico desde el Barroco a nuestros días. Buenos Aires: Nueva Visión, 1973.
Argan, Giulio Carlo. “Il De pictura di Leon Battista Alberti”. En Per Giuseppe Mazzariol, eds. Manlio Brusatin, Wladimiro Dorigo, Giovanni Morelli, Quaderni di Venezia Arti 1, 71-81. Roma: Viella, 1992.
Argan, Giulio Carlo. “Il trattato De re aedificatoria”. En Convegno internazionale indetto nel V centenario di Leon Battista Alberti, 43-54. Roma: Accademia Nazionale dei Lincei, 1974.
Argan, Giulio Carlo. Renacimiento y Barroco. El arte italiano de Giotto a Leonardo da Vinci. Madrid: Akal, 1987.
Argan, Giulio Carlo y Contardi, Bruno. Miguel Ángel, arquitecto Madrid: Electa, 1992.
Aristóteles. Física, traducción y notas por Ute Schmidt Osmanczik. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México-Coordinación de Humanidades, 2005.
Baxandall, Michael. Giotto y los oradores. Madrid: Visor Ediciones, 1996.
Baxandall, Michael. Modelos de intención. Sobre la explicación histórica de los cuadros. Madrid: Hermann Blume, 1989.
Baxandall, Michael. Pintura y vida cotidiana en el Renacimiento. Barcelona: Gustavo Gili, 1978.
Baxandall, Michael. Words for pictures. Seven Papers on Renaissance Art and Criticism. New Haven: Yale University Press, 2003.
Becatti, Giovanni. “Leon Battista Alberti e l’antico”. En Convegno internazionale indetto nel V centenario di Leon Battista Alberti, 55-72. Roma: Accademia Nazionale dei Lincei, 1974.
Belting, Hans. Florencia y Bagdad. Una historia de la mirada entre Oriente y Occidente, traducido porJoaquín Chamorro. Madrid: Akal, 2012.
Bertelli, Carlo. Piero della Francesca. New Haven: Yale University Press, 1992.
Bertolini, Lucia. “Dalla parte di Leon Battista Alberti. Lessico artistico’in formazione’ o lessico artistico ‘di formazione’?”. En Lingua delle arti e lingua di artisti in italia fra Medioevo e Rinascimento, editado por Alessandro Aresti, 135-156. Florencia: Franco Cesati, 2019.
Bertolini, Lucia. “Fonti e sistema delle fonti nel De pictura”. En Leon Battista Alberti umanista e scrittore. Filologia, esegesi, tradizione, editado por Roberto Cardini y Mariangela Regoliosi, 541-560. Florencia: Polistampa, 2007.
Bertolini, Lucia. “Sulla precedenza della redazione volgare del De pictura di Leon Battista Alberti”. En Studi per Umberto Carpi: Un saluto da allievi e colleghi pisani, editado por Marco Santagata y Alfredo Stussi, 181-210. Pisa: Edizioni ETS, 2000.
Blum, Gerd. “Fenestra prospectiva, das Fenster als symbolische Form bei Leon Battista Alberti und im Herzogspalast von Urbino”. En Leon Battista Alberti: Humanist-Architekt-Kunsttheoretiker, editado por J. Poeschke y C. Syndikus, 77-122. Münster: Rhema, 2008.
Bulgarelli, Massimo. “Bianco e colori. Sigismondo Malatesta, Alberti, e l’architettura del Tempio Malatestiano”. En Bianco. Forme e visioni di architetture senza colori, editado por Grazia Mari Fachechi, vol. 2, 48-57. Florencia: Università degli studi, 2016.
Callebat, Louis. “Rhétorique et architecture dans le ‘De Architectvra’ de Vitruve”. En Le Projet de Vitruve. Objet, destinataires et réception du De architectura, 31-46. Rome: École Française de Rome, 1994.
Chastell, André. Arte y humanismo en Florencia en tiempos de Lorenzo el Magnífico. Madrid: Cátedra, 1982.
Ciaravino, Joselita. Un art paradoxal: la notion de disegno en Italie (XVème-XVIème siècles). París: L’Harmattan, 2004.
Cicerón, Marco Tulio. Acerca de los deberes [De officiis], traducido por Rubén Bonifaz Nuño. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México-Coordinación de Humanidades, 2009.
Cicerón, Marco Tulio. Acerca del orador [De oratore], traducido por Amparo Gaos Schmidt. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México-Coordinación de Humanidades, 1995.
Cicerón, Marco Tulio. Bruto: De los oradores ilustres [Brutus], traducido por Bulmaro Reyes Coria. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México-Coordinación de Humanidades, 2004.
Cicerón, Marco Tulio. Cuestiones académicas [Academica], traducido por Julio Pimentel Álvarez. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México-Coordinación de Humanidades, 1990.
Cicerón, Marco Tulio. De la invención retórica [De inventione], traducido por Bulmaro Reyes Coria. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México-Coordinación de Humanidades, 1997.
Cicerón, Marco Tulio. El orador perfecto [Orator], traducido por Bulmaro Reyes Coria. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México-Instituto de Investigaciones Filológicas, 1999.
Cieri Via, Claudia. “Ornamento e varietà: riflessi delle teorie albertiane nella produzione artistico-figurativa fra ‘400 e ‘500”. En Leon Battista Alberti. Architettura e cultura, 235-250. Florencia: Leo S. Olschki, 1999.
Clark, Kenneth. El arte del humanismo. Madrid: Alianza Editorial, 1989.
Clark, Kenneth. Piero della Francesca. Madrid: Alianza Editorial, 1995.
Di Stefano, Elisabetta. L’altro sapere: Bello, Arte, Immagine in Leon Battista Alberti. Palermo: Centro Internazionale Studi di Estetica, 2000.
Di Stefano, Elisabetta. “Leon Battista Alberti e la nascita della teoria dell’arte”. En Lettere e arti nel Rinascimento, editado por Secchi Tarugi, 181-197. Florencia: Franco Cesati, 2000.
Di Stefano, Elisabetta. “Leon Battista Alberti e il doctus artifex”. En Mecenati, artisti e pubblico nel Rinascimento, editado por Luisa Secchi Tarugi, 321-330. Forencia: Franco Cesati, 2011.
Euclides. Elementos: Libros I-IV, introducción de Luis Vega, traducción y notas de María Luisa Puertas Castaños. Madrid: Gredos, 1991.
Euclides. Elementos: libros V-IX, introducción de Luis Vega, traducci´ón y notas de Luisa Puertas Castaños. Madrid: Gredos, 1994.
Faietti, Marzia y Wolf Gerhard. Linea I. Grafie di immagini tra Quattrocento e Cinquecento, editado por Marzia Faietti y Gerhard Wolf. Venecia: Marsilio, 2008.
Fancelli, Paolo. “Vitruvio e l’estetica”. En Vitruvio nella cultura architettonica antica, medievale e moderna, Atti del Convegno internazionale di Genova, editado por Gianluigi Ciotta, Marco Folin et al., 104-124. Génova: De Ferrari, 2003.
Filippi, Elena. “Mens, matematica e tecniche della visione in Cusano e Alberti. Le vie dell’uomo verso il decoro sociale e verso Dio”. En L’Umanesimo cristiano del Tempio Malatestiano. Percorsi di riscoperta artistica, teologica e sapienziale, editado por Johnny Farabegoli, Natalino Valentini et al., 97-128. Bolonia: Minerva Edizioni, 2018.
Garin, Eugenio. L'umanesimo italiano. Filosofia e vita civile nel Rinascimento. Bari: Laterza, 1994.
Geertman, Herman. “Teoria e attualità della progettistica architettonica di Vitruvio”. En Le projet de Vitruve. Objet, destinataires et réception du De architectura, Actes du colloque international de Rome (26-27 mars 1993), vol. 192, 7-30. Roma: École Française de Rome, 1994.
Gizzi, Chiara. “Tra geometria e pittura. Su lingua e disegno in Piero della Francesca”. En Lingua delle arti e lingua di artisti in Italia fra Medioevo e Rinascimento, editado por Alessandro Aresti, 157-190. Florencia: Franco Cesati, 2019.
Gombrich, Ernst H. El legado de Apeles. Madrid: Alianza Editorial, 1982.
Gombrich, Ernst H. “La teoría renacentista y el nacimiento del paisaje”. En Norma y Forma, 107-121. Madrid: Alianza Editorial, 1984.
Grayson, Cecil y Argan, Giulio Carlo. “Alberti, Leon Battista”. En Dizionario Biografico degli Italiani, vol. I, 702-713. Roma: Istituto della Enciclopedia Italiana, 1960.
Hajnóczi, Gábor. “Principî vitruviani nella teoria della pittura di Leon Battista Alberti”. En Leon Battista Alberti, teorico delle arti e gli impegni civili del “De re aedificatoria”, I, editado por Arturo Calzona, Francesco Paolo Fiore et al., 189-202. Florencia: Leo S. Olschki, 2007.
Huber, Margaretha. “Della prospettiva: sul rapporto tra ‘pensare’ e ‘vedere’ partendo dal Timeo di Platone”. En La prospettiva: fondamenti teorici ed esperienze figurative dall'antichità al mondo moderno, editado por Rocco Sinisgalli, 43-55. Florencia: Cadmo, 1998.
Krautheimer, Richard, en colaboración con Trude Krautheimer-Hess. Lorenzo Ghiberti. Princeton y Nueva Jersey: Princeton University Press, 1956.
Lücke, Hans-Karl. “Alberti, Vitruvio e Cicerone”. En Leon Battista Alberti, editado por Joseph Rykwert e Anne Engel, 70-95. Milán: Olivetti/Electa, 1994.
Lücke, Hans Karl. “Space and time in Leon Battista Alberti’s Concept of the Perfect Building. Observations in Historical Context”. En Leon Battista Alberti, teorico delle arti e gli impegni civili del “De re aedificatoria”, I, editado por Arturo Calzona, Francesco Paolo Fiore et al., 651-666. Florencia: Leo S. Olschki, 2007.
Manetti, Antonio. Vita di Filippo di Ser Brunellesco. Florencia: Ed. Elena Toesca, 1927.
Marsh, David. “Petrarch and Alberti”. En Renaissance studies in honor of Craig Hugh Smyth, eds. Andrew Morrogh, Fiorella Superbi Gioffredi y Piero Morselli, vol. I, 363-375. Florencia: Giunti Barbèra, 1985.
Mitrović, Branko. Serene Greed of the Eye: Leon Battista Alberti and the Philosophical Foundations of Renaissance Architectural Theory. Berlín: Deutscher Kunstverlag, 2005.
Morolli, Gabriele. “Progettare a memoria: l’iperuranio in figura. Il disegno ‘mentale’ da Alberti a Scamozzi”. En Il disegno luogo della memoria. Atti del Convegno, eds. M.T. Bartoli, M. Bini, et al., 167-175. Florencia: Alinea, 1995.
Pane, Andrea. “L’antico e le preesistenze tra Umanesimo e Rinascimento. Teorie, personalità ed interventi su architetture e città”. En Verso una storia del restauro. Dall’età classica al primo Ottocento, editado por Stella Casiello, 61-137. Florencia: Alinea, 2008.
Panofsky, Erwin. Idea. Madrid: Cátedra, 1977.
Panofsky, Erwin. La perspectiva como “forma simbólica”, traducido por Virginia Careaga. Barcelona: Tusquets Editores, 1995.
Panofsky, Erwin. Renacimiento y Renacimientos en el arte occidental. Madrid: Alianza Editorial, 1975.
Payne, Alina Alexandra. “Alberti and the Origins of the Paragone between Architecture and the Figural Arts”. En Leon Battista Alberti teorico delle arti e gli impegni civil del ‘De re aedificatoria’”, I, editado por Arturo Calzona, Francesco Paolo Fiore et al., 347-368. Florencia: Leo S. Olschki, 2007.
Payne, Alina Alexandra. The Architectural Treatise in the Italian Renaissance, Architectural Invention, Ornament, and Literary Culture. Cambridge: Cambridge University Press 1999.
Pierotti, Piero. “Da Brunelleschi a Piero: il disegno di architettura come pensiero scientifico”. En Città e Corte nell’Italia di Piero della Francesca, ed. Claudia Cieri Via, 361-373. Venecia: Marsilio, 1996.
Platón. Timeo, traducido por Francesco Fronterotta. Milán: Biblioteca Universale Rizzoli, 2003.
Plinio il Vecchio. Storia delle arti antiche [Naturalis Historia], traducido por Silvio Ferri. Milán: Biblioteca Universale Rizzoli, 2000.
Popescu, Arbore Grigore. “Le architetture dipinte di Piero della Francesca e problemi conessi”. En Federico Montefeltro: lo stato, le arti, la cultura, eds. Giorgio Cerbeni Baiardi, Giorgio Chittolini y Piero Floriani, 233-241. Roma: Bulzoni Biblioteca del Cinquecento, 1986.
Roccasecca, Pietro. “Dalla prospettiva dei pittori alla prospettiva dei matematici”. En Enciclopedia Italiana di Scienze. Il Contributo italiano alla storia del pensiero, 137-144. Roma: Istituto della Enciclopedia italiana, 2019.
Roccasecca, Pietro. “La definizione della pittura di Leon Battista Alberti nel De pictura e la teoria delle caracteristiche visibili del De aspectibus di Alhacen”. En Lumen, Imago, Pictura. La luce nella storia dell’ottica e nella rappresentazione visiva da Giotto a Caravaggio, editado por Sybille Ebert-Schifferer, Pietro Roccasecca y Andreas Thielemann, 9-37. Roma: De Luca editori d’arte, 2018.
Roccasecca, Pietro. “La piramide e le intentiones: Alhacen, Alberti e la composizione della storia in pittura”. En La primavera del Rinascimento: la scultura e le arti a Firenze 1400-1460, editado por Beatrice Paolozzi Strozzi y Marc Bormand, 173-179. Florencia: Mandragora y Fondazione Palazzo Strozzi, 2013.
Rosand, David. “Una linea sola non stentata”. En Linea I. Grafie di immagini tra Quattrocento e Cinquecento, eds. Marzia Faietti y Gerhard Wolf, 17-29. Venecia: Marsilio, 2008.
Solís Rebolledo, Gabriela. “El legado de la retórica clásica en I Quattro libri dell’Architettura de Palladio: didáctica, educación y trascendencia en su metodología proyectual y su obra arquitectónica”. Tesis de doctorado. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Filosofía y Letras, 2015.
Solís Rebolledo, Patricia. “Alberti y la arquitectura a través del tratado De re aedificatoria: la composición, lineamenta y el proyecto en el siglo XV”. Tesis de maestría. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Filosofía y Letras, 2008.
Solís Rebolledo, Patricia. "La composición del espacio arquitectónico a través del término lineamenta en el tratado De re aedificatoria de Leon Battista Alberti”. Tesis de doctorado. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Filosofía y Letras, 2015.
Tobin, Richard F. “Leon Battista Alberti: Ancient Sources and Structure in the Treatises on Art”. Tesis de doctorado. Pensilvania: Bryn Mawr College, 1979.
Vagnetti, Luigi. “Lo studio di Roma negli scritti albertiani”. En Convegno internazionale indetto nel V centenario di Leon Battista Alberti, 73-110. Roma: Accademia Nazionale dei Lincei, 1974.
Vasoli, Cesare. “L’architettura come enciclopedia e filosofia dell’armonia: l’Alberti, il De re aedificatoria e la ‘trasfigurazione architettonica’ di grandi temi classici”. En Leon Battista Alberti, teorico delle arti e gli impegni civili del “De re aedificatoria”, I, editado por Arturo Calzona, Francesco Paolo Fiore, Alberto Tenenti y Cesare Vasoli, 379-402. Florencia: Leo S. Olschki, 2007.
Vitruvio Pollione, Marco. Architettura [De architectura] traducido por Silvio Ferri. Milán: Biblioteca Universale Rizzoli, 2010.
White, John. Nacimiento y renacimiento del espacio pictórico. Madrid: Alianza Editorial, 1994.
Wittkower, Rudolf. Los fundamentos de la arquitectura en la edad del humanismo. Madrid: Alianza Forma, 1988.
Wolf, Gerhard. “Architectura picta tra spazio e corpo”. En Architectura picta. Nell'arte italiana da Giotto a Veronese, editado por Gerhard Wolf y Sabine Frommel, 287-293. Modena: Franco Cosimo Panini, 2016.
Fuentes hemerográficas
Argan, Giulio Carlo y Robb, Nesca A. “The Architecture of Brunelleschi and the Origins of Perspective Theory in the Fifteenth Century”. Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, núm. 9 (1946): 96-121.
Campana, Augusto. “The Origin of the Word Humanist”. Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, núm. 9 (1946): 60-73.
Di Teodoro, Francesco P. “Vitruvio, Piero della Francesca, Raffaello: note sulla teoria del disegno di architettura nel Rinascimento”. Annali di architettura. Rivista del Centro Internazionale di Studi di Architettura Andrea Palladio, núm. 14 (2002): 35-54.
Elkins, James. “Piero della Francesca and the Renaissance Proof of Linear Perspective”. The Art Bulletin69, núm. 2 (1987): 220-230.
Gombrich, Ernst. “The Repentance of Judas in Piero della Francesca’s ‘Flagellation of Christ’”. Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, núm. 22 (1959): 172.
Janulardo, Ettore. “Forme urbane e dell’abitare. Note su Leon Battista Alberti”. Bollettino Telematico dell’Arte 27, núm. 804 (2016): 1-7.
Di Stefano, Elisabetta. “La finestra e lo specchio. Alberti e la pluralità dei punti di vista”. Albertiana, núm. XXIII (n.s. V) (2020): 263-277.
Massalin, Paola y Mitrović, Branko. “Alberti and Euclid=L’Alberti ed Euclide”. Albertiana, núm. XI-XII (2008-2009): 165-247.
Maraschio, Nicoletta. “Aspetti del bilinguismo albertiano nel De pictura”. Rinascimento, núm. 12 (1972): 183-228.
Solís Rebolledo, Gabriela. “Cicerón, Vitruvio, Daniele Barbaro y Andrea Palladio: el proceso creativo clásico de la inventio-dispositio y el concepto de disegno del Renacimiento italiano”. Acta Poética 41, núm. 1 (2020): 133-156.
Spencer, John R. “Ut Rhetorica pictura: a Study in Quattrocento Theory of Painting”. Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, núm. 20 (1957): 26-44.
Tobin, Richard F. “Ancient perspective and Euclid’s Optics”. Journal of the Warburg and Coutauld Institutes núm. 53 (1990): 14-41.
Wittkower, Rudolf. “Brunelleschi and ‘Proportion in Perspective’". Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, núm. 16 (1953): 275-291.
Wittkower, Rudolf y Carter, B. A. R. “The Perspective of Piero della Francesca’s ‘Flagellation’”. Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, núm. 16 (1953): 292-302.