Engineering that Shapes the Landscape. The Work of Iwasaki Takahiro in the Japanese Pavilion at the 57th Venice Biennale
PDF (Español (España))

Keywords

nature
landscape
miniaturization
model
contamination

How to Cite

Cabañas Moreno, Pilar. 2024. “Engineering That Shapes the Landscape. The Work of Iwasaki Takahiro in the Japanese Pavilion at the 57th Venice Biennale”. Anales Del Instituto De Investigaciones Estéticas 46 (124):283-3|0. https://doi.org/10.22201/iie.18703062e.2024.124.2858.

Abstract

The aim of this research is to study the work of the Japanese artist Iwasaki Takahiro, through an analysis of his participation in the Japanese Pavilion at the Venice Biennale in 2017. The author reveals in his works a very personal interiorization of the landscape. Born in Hiroshima, he incorporates in these projects the perspectives of a city whose present existence emerged from the radioactive ashes. His works show how Japanese culture has developed ways of acting to facilitate coexistence with the most aggressive phenomena of nature, such as typhoons, earthquakes, along with human extraction of its materials and energies. The main objective was to analyze the way in which Iwasaki’s work updates and draws on traditional cultural perspectives, attempting to integrate the perspective of the times and his engineering works in the landscape. Methodologically, we have used a phenomenological analysis adapted to the study of the artistic phenomenon in which, following authors such as Juan O. Cofré-Lagos, I move from the ontic stratum of the artistic object to its phenomenological stratum, using the appropriate contextualization at all times.

https://doi.org/10.22201/iie.18703062e.2024.124.2858
PDF (Español (España))

References

Fuentes biblográficas

Heizer, Michael y Julia Brown. Michael Heizer: Sculpture in Reverse (Los Ángeles: Museum of Contemporary Art, 1984).

Scarpa, Tiziano. Venezia è un pesce. Milán: Feltrinelli, 2000.

Tuan Yi-Fu. Geografía romántica. En busca del paisaje sublime. Madrid: Biblioteca Nueva, 2015.

Valdés Tejera, Esther. “La apreciación estética del paisaje: naturaleza, artificio y símbolo” (tesis de doctorado, Madrid: Universidad Politécnica de Madrid, 2017).

Washida, Meruro, Takahiro Iwasaki. Turned Upside Down, It´s a Forest. Milán: Skira, 2017.

Fuentes hemerográficas

Andrés López, Gonzalo. “La desprotección y desaparición del patrimonio industrial en las ciudades españolas: el caso de Burgos”, Estudios Geográficos 83, núm. 292 (2022), e097, https://doi.org/10.3989/estgeogr.2022105.105

Cabañas Moreno, Pilar. “La Bienal de Arte de Venecia y la participación japonesa en su última década (2011-2019): un ejemplo de interacción y diplomacia internacional”, Comillas Journal of International Relations, núm. 17 (2020): 81-102.

Cabañas Moreno, Pilar. “Nihon sankei: historia, arte, turismo. En torno a la identidad”, Mirai. Estudios Japoneses, núm. 2 (2018): 35-48, https://doi.org/10.5209/mira.60494

Crespo Delgado Daniel y María Jesús Rosado-García. “Paisajes de la ingeniería civil para el patrimonio histórico”, Norba. Revista de Arte, núm. 41 (2022): 73-93, https://doi.org/10.17398/2660-714X.41.73

Goldsher, Tessa. “Takahiro Iwasaki Will Represent Japan at Venice Biennale in 2017”, 11 de julio de 2016, https://www.artnews.com/art-news/market/takahiro-iwasaki-will-represent-japan-at-venice-biennale-in-2017-6654/

Hernández Lamas, Patricia y Jorge Bernabéu Larena. “Los paisajes culturales de la ingeniería: tópicos a evitar en la consideración de las obras públicas”, Revista de Obras Públicas: Órgano Profesional de los Ingenieros de Caminos, Canales y Puertos, núm. 3559 (2014): 87-98.

Juaristi, Joseba. “El paisaje industrial entre el patrimonio histórico y la tecnología”, Fabrikart: Arte, Tecnología, Industria, Sociedad, Naturaleza y Paisaje, núm. 7 (2007): 96-113.

“Las torres de alta tensión amenazan también la Toscana valenciana”, Las Provincias, 1 de abril de 2001, https://www.lasprovincias.es/ribera-costera/torres-alta-tension-20210331180126-nt.html

Tafalla, Marta. “Por una estética de la naturaleza: la belleza natural como argumento ecologista”, Isegoría, núm. 32 (2005): 215-226, 220.

Fuentes electrónicas

Aichi Triennale. “The City in the Town Warehouse”, 2019, https://aichitriennale2010-2019.jp/2019/en/artwork/S02.html

Albertz Benda. “Takahiro Iwasaki”, http://images.albertzbenda.com/www_albertzbenda_com/takahiro_iwasaki_cv.pdf

Anomaly. “Takahiro Iwasaki”, http://anomalytokyo.com/en/artist/takahiro-iwasaki/

Bloomberg. “Takahiro Iwasaki”, Brilliant Ideas, Episode 68, 12 de diciembre de 2017, video, min. 5:13-5:59, https://www.bloomberg.com/news/videos/2017-12-12/takahiro-iwasaki-on-brilliant-ideas-video

Del Guayo, Blanca. “Setsuko Thurlow: la vida después de Hiroshima”, Espacio Fundación Telefónica, 24 de febrero de 2020, https://espacio.fundaciontelefonica.com/noticia/setsuko-thurlow-la-vida-despues-de-hiroshima/

National Gallery of Victoria. “Reflection Model (Itsukushima)”, 2014, https://www.ngv.vic.gov.au/exhibition/takahiro-iwasaki-itsukushima-reflection-model/

“‘Perdidos en el paisaje’, una exposición curada por el cubano Gerardo Mosquera, en el MART”, Arte por excelencias, 21 de mayo de 2014,

https://www.arteporexcelencias.com/es/noticias/2014-05-21/%E2%80%9Cperdidos-en-el-paisaje%E2%80%9D-una-exposicion-curada-por-el-cubano-gerardo-mosquera-en

Thomson, Laura e Iwasaki Takahiro, “Takahiro Iwasaki In Conversation with Laura Thomson”, ocula, 15 de junio de 2015, https://ocula.com/magazine/conversations/takahiro-iwasaki/

Universes in Universe. “10ª Bienal de Lyon”, https://universes.art/es/bienal-de-lyon/2009/tour/la-sucriere/takahiro-iwasaki

Downloads

Download data is not yet available.