Systematization of Marcel Duchamp’s Infrathin Concept as an Aesthetic Category
PDF (Español (España))

Keywords

Infrathin
Duchamp
conceptual
contemporary
aesthetics

How to Cite

de la Torre Llorente, Elisa. 2024. “Systematization of Marcel Duchamp’s Infrathin Concept As an Aesthetic Category”. Anales Del Instituto De Investigaciones Estéticas 46 (124):225-52. https://doi.org/10.22201/iie.18703062e.2024.124.2856.

Abstract

The article analyzes the little-known concept of infrathin, introduced cryptically by Duchamp in a notebook in 1914. The artist used it at several moments subsequently in reference to particular observations of life which he grouped using this term as an ambiguous link and leaving the decoding of its content to the free interpretation of the reader. Fruit of a long conceptual path that leads to the denial of the visual, the infrathin collects multiple and varied meanings; thus its complexity makes it a quite difficult concept to explain and define. The text synthesizes the work of a number of authors versed in Duchamp’s work, and comes to the conclusion that the relationship between all the different meanings lies in a metaphysical sense concerned with the contingency of reality. Finally, it proposes a systematization that adjusts to all possible variants for a greater understanding and possible application as an artistic-aesthetic category.

https://doi.org/10.22201/iie.18703062e.2024.124.2856
PDF (Español (España))

References

Fuentes bibliográficas

Baruchello, Gianfranco, y Henry Martin. Why Marcel Duchamp. NY: McPherson & Company, 1985.

Baumann, Pierre. Brancusi & Duchamp. Les hommes-plans sur les Colonnes sans fin et l’inframince. Théorie et pratique des arts. Aix-en-Provence: Publications de l’Université de Provence, 2008.

Belting, Hans. Antropología de la imagen. 1o. Conocimiento. Madrid: Katz Editores, 2007.

Clair, Jean. Sur Marcel Duchamp. París: Éditions Gallimard, 2000.

Davila, Thierry. De l’inframince: brève histoire de l’imperceptible, de Marcel Duchamp à nos jours. París: Editions du Regard, 2010.

Davila, Thierry. "Histoire (générale) de l’art, histoire des oeuvres: Georges Didi-Huberman avec Marcel Duchamp". En Devant les images. Penser l’art et ’histoire avec Georges Didi-Huberman. Perceptions. Dijon: Les Presses du Réel, 2011.

Duchamp, Marcel. Escritos. Barcelona: Círculo de Lectores, 2012.

Duchamp, Marcel. Notas. 2a. Colección Metrópolis. Madrid: Tecnos, 1998.

Duve, Thierry de. Kant after Duchamp. London: October Books. The MIT Press, 1997.

Hernández-Navarro, Miguel Á. La so(m)bra de lo real: El arte como vomitorio. Colección Novatores 25. Valencia: Institutió Alfons el Magnànim. Diputació de Valencia, 2006.

Jiménez, José. "Prólogo: El ojo del espectador". En Escritos. Barcelona: Circulo de lectores, 2012.

Lefebvre, Henri. La presencia y la ausencia. Edición Conmemorativa 70 aniversario, 2006. México D-F.: Fondo de Cultura Económica, 2006.

Lippard, Lucy. "The Dematerialization of Art". En Changing: Essays in Art Criticism. Dutton, 1971.

Marcadé, Bernard. Marcel Duchamp. La vida a crédito. Buenos Aires: Libros del Zorzal, 2008.

Ramírez, Juan Antonio. Duchamp. El amor y la muerte, incluso. 2o. Madrid: Ediciones Siruela, 1994.

Reguera, Galder. La cara oculta de la luna. En torno a la "obra velada": idea y ocultación en la práctica artística. Murcia: Cendeac, 2008.

Sanouillet, Michael, y Elmer Peterson. The Writings of Marcel Duchamp. Nueva York: Da Capor Press Inc, 1973.

Vernet, Marc. Figures de l’absence. Cahiers du cinéma. París: Editions de l’Etoile, 1988.

Fuentes hemerográficas

Guerrero, José Francisco. "Fragilidad e infraleve. Michel Foucault y Marcel Duchamp". Revista de Arte y Estética Contemporánea, 2007. http://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/20522/2/articulo7.pdf.

Hernández-Navarro, Miguel Á. "Cuando lo sólido se desvanece en el aire. Marcel Duchamp y las políticas de lo inmaterial." Creatividad y Sociedad, diciembre de 2017.

Hernández-Navarro, Miguel Á. "El cero de las formas. El 'Cuadrado Negro' y la reducción de lo visible".IMAFRONTE, 2008.

Ribera, Sara. "Marcel Duchamp: el silencio". Biblioteca Babab, 9 de julio de 2017. http://www.babab.com/no09/marcel_duchamp.htm.

Rougemont, Denis de. «Duchamp, mine de rien», febrero de 1968.

Fuentes documentales

Greenberg, Clement. Conferencia «The counter-Avant-Garde». Audio. Archives of American Art, Smithsonian Institution., 1970. William C. Seitz papers, circa 1930-1995.

Downloads

Download data is not yet available.