Atonement of Christ at the Whipping-Post: Scents, Chants and Novo-Hispanic Paintings
PDF (Español (España))
XML (Español (España))

Keywords

Christ in prison
Divine Prisoner
aromas
reparation
New Spain
devotional booklet
Nicolás de Espíndola
eighteenth century

How to Cite

Sacristán Ramírez, Carolina. 2022. “Atonement of Christ at the Whipping-Post: Scents, Chants and Novo-Hispanic Paintings”. Anales Del Instituto De Investigaciones Estéticas 44 (121):91-120. https://doi.org/10.22201/iie.18703062e.2022.121.2793.

Abstract

In eighteenth-century New Spain, the sense of smell was as relevant as sight to understand the meaning of some paintings, including the anonymous images representing Christ in prison. This paper offers a new reading of those canvases, which focuses on the importance of aromas for interpreting the images. The contrast between fragrances and odors that were meant to be associated with the paintings occurred within the framework of the ritual of the aposentillo; this was a collective devotional practice that prescribed fragrant offerings and songs to make amends with Christ. This pious practice, which Nicolás de Espíndola carefully described in a devotional booklet titled Desagravios de Jesús, aimed to create an olfactory didactical experience. On the
one hand, such experience allowed the devotees to learn the symbolic meanings of the image by associating them with various aromas. On the other hand, it allowed them to embody and embrace the theological concept of reparation; both circumstances were required for the believers to achieve three goals: to link emotionally with the paintings, strengthen their relationship with the divinity, and reinforce their belonging to a religious community

https://doi.org/10.22201/iie.18703062e.2022.121.2793
PDF (Español (España))
XML (Español (España))

References

Fuente bibliográficas

Ágreda, María de Jesús. Mística ciudad de Dios. Vida de la Virgen María, editado por Celestino OFM Solaguren. Madrid: Fareso, 1970.

Aristóteles. Retórica, traducido por Quintín Racionero. Madrid: Gredos, 1999.

Bieler, Stacey. Albrecth Dürer: Artist in the Midst of Two Storms. Eugene, Oregon: Cascade Books, 2017.

Borrego Gutiérrez, Esther, y Javier Marín López. El villancico en la encrucijada. Nuevas perspectivas en torno a un género literario-musical (siglos XV-XIX). Kassel: Reichenberger, 2019.

Burdette, Derek Scott. "Reparations for Christ Our Lord: Devotional Literature, Penitential Ritual, and Sacred Imagery in Colonial Mexico City". En Visualizing Sensous Suffering and Affective Pain in Early Modern Europe and the Spanish America, editado por Heather Graham y Lauren Kilroy-Ewbank, 358-382. Leiden, Boston: Brill, 2018.

Classen, Constance, David Howes y Anthony Synnott. Aroma. The Cultural History of Smell. Londres: Routledge, 1997.

Enríquez Andrade y Héctor Manuel. Olor, cultura y sociedad. Propuesta para una antropología del olor y de las prácticas olfativas. Ciudad de México: Instituto Nacional de Antropología e Historia-Secretaría de Cultura, 2018.

Espíndola, Nicolás de. Desagravios de Jesús Nuestro Bien y tiernas meditaciones para meditar y contemplar lo que padeció en la noche del jueves en el asqueroso e indecente aposentillo. Ciudad de México: Viuda de Miguel Ribera, 1709.

García del Valle y Araujo, José Manuel. Mística toalla o dulce ejercicio para enjugar a Cristo nuestro señor caído y mojado en las profundas y negras aguas del torrente Cedrón. Ciudad de México: José Bernardo de Hogal, 1729.

Gutiérrez Haces, Juana, Pedro Ángeles, Clara Bargellini, y Rogelio Ruiz Gomar. Cristóbal de Villapando ca. 1649-1714. Catálogo razonado. Ciudad de México: Fomento Cultural Banamex/Universidad Nacional Autónoma de México-Instituto de Investigaciones Estéticas, 1997.

Harvey, Susan Ashbrook. Scenting Salvation: Ancient Christianity and the Olfactory Imagination. Berkeley: University of California Press, 2006.

Herrrera, Francisco Javier. Tiernos lamentos con que el alma devota llora los gravísimos tormentos que padeció en el inmundo sótano la noche de su Pasión nuestro soberano redentor Jesús. Ciudad de México: Joseph Bernardo de Hogal, 1737.

Justiniani, Laurentii. De triumphali Christi. Opera Omnia. Vol. I. Venecia: Baptista Albritius, 1751.

Knighton, Tess y Álvaro Torrente. Devotional Music in the Iberian World, 1450-1800. The Villancico and Related Genres. Aldershot: Ashgate, 2007.

Larkin, Brian. The Very Nature of God. Baroque Catholicism and Religious Reform in Bourbon Mexico. Albuquerque: University of New Mexico Press, 2010.

Morgan, David. "Assembling Inferences in Material Analysis". En The Wiley Blackwell Companion to Religion and Materiality, editado por Vasuda Narayanan, 291-315. Hoboken, NJ: Wiley Blackwell, 2020.

Mues Orts, Paula Renata. "El pintor novohispano José de Ibarra: imágenes retóricas y discursos pintados". Tesis doctoral. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Filosofía y Letras, 2009.

Muriel, Josefina.La sociedad novohispana y sus colegios de niñas. Fundaciones de los siglos XVII y XVIII. Vol. II. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Históricas, 2004.

Pérez Rojas, Jesús Isaías. "Artes escénicas en Toluca, México 1867-1876". Tesis de maestría. Universidad Veracruzana, 2012.

Reinarz, Jonathan. Scents. Historical Perspectives on Smell. Urbana, Chicago: University of Illinois Press, 2014.

Ruiz Caballero, Antonio. "El Alabado en Michoacán. Indicios y reflexiones sobre su origen y acepciones". En Celebración y sonoridad en Hispanoamérica (siglos XVI-XIX), editado por Anastasia Krutitskaya. Morelia: Universidad Nacional Autónoma de México-ENES Morelia, 2020.

Sacristán Ramírez, Carolina. "En respuesta al sermón, villancico: las lágrimas en Navidad". En El villancico en la encrucijada. Nuevas perspectivas en torno a un género literario-musical (siglos XV-XIX), editado por Esther Borrego Gutiérrez y Javier Marín López, 516-544. Kassel: Reichenberger, 2019.

Sagrada Biblia. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos, 1953.

Santo Tomás de Aquino. Suma de Teología. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos, 1989.

Schenone, Héctor. Iconografía del arte colonial. Jesucristo. Argentina: Fundación Tarea, 1998.

Steele, Thomas. The Alabados of New Mexico. Albuquerque: University of New Mexico Press, 2005.

Tanquerey, Adolph. Compendio de teología ascética y mística, traducido por Daniel García Hughes. París: Desclée & Co., 1930.

Taylor, William B. Shrines and Miraculous Images: Religious Life in Mexico Before the Reforma. Albuquerque: University of New Mexico Press, 2010.

Thürlemann, Felix. "The Paradoxical Rhetoric of Tears: Looking at the Madrid Descent from the Cross". En Crying in the Middle Ages: Tears of History, editado por Elina Gertsman, 53-75. Abingdon, Oxon: Routledge, 2011.

Voekel, Pamela. Alone before God: The Religious Origins of Modernity in Mexico. Durham: Duke University Press, 2002.

Fuentes documentales y hemerográficas

Archivo General de la Nación, Inquisición, vol. 1230, exp. 6, ff. 127-129.

El Libre pensador. Periódico político, filosófico, literario. Órgano de la Sociedad de Libres Pensadores de México (1870).

El Monitor Republicano. Diario de política, literatura, artes, ciencias, industria, comercio, medicina, tribunales, agricultura, teatros, moda y anuncios (1844-1852)

El Siglo Diez y Nueve (1841-1896).

La Ley. Periódico Oficial del Gobierno del Estado Libre y Soberano de México (1868-1876)

La Voz de México. Diario político, religioso, científico y literario de la “Sociedad Católica” (1870-1875)

Keena, Margaret E. "Why Does Incense Smell Religious? Greek Orthodoxy and the Anthropology of Smell". Journal of Mediterranean StudiesXV, núm. 1 (2005): 1-20.

Sacristán Ramírez, Carolina. "Cantando 'La huida a Egipto' con la cítara mística: meditación y música en un devocionario novohispano del siglo XVIII", Cuadernos del Seminario de Música en la Nueva España y el México Independiente, núm. 10 (2019): 52-67.

Taylor, William B. "Two Shrines for the Cristo Renovado: Religion and Pesant Politics in Late Colonial Mexico". The American Historical Review CX, núm. 4 (2005): 945-974.

Vázquez-Miraz, Pedro. "El rol de la mujer en el Arco Iris de Paz de Fray Pedro de Santa María Ulloa". Revista de Humanidades, núm. 32 (2017): 139-160.

Von Wobeser, Gisela. "Los caminos del bien y del mal en la pintura novohispana, siglo XVIII". Sztuka Ameryki Łacińskiej, núm. 10 (2020): 104-121.

Fuentes electrónicas

Diccionario de la Lengua Española, 23.ª ed., [versión 23.5 en línea]. Consultado el 19 de marzo de 2022, https://dle.rae.es.

Diccionario Histórico de la Lengua Española (Diccionario de Autoridades 1726-1739). Consultado el 19 de marzo de 2022, https://apps2.rae.es/DA.html

El Sol de San Juan del Río, “Rito del Aposentillo”, martes 7 de abril de 2020. Consultado el 15 de marzo de 2022, https://www.elsoldesanjuandelrio.com.mx/circulos/rito-del-aposentillo-5067645.html.

Proyecto Arca. Cultura visual de las Américas. Consultado el 19 de marzo de 2022, http://artecolonialamericano.az.uniandes.edu.co:8080/

Downloads

Download data is not yet available.